Uns 72.000 turistes es van allotjar el 2015 a la Costa Brava a través d'Airbnb

La plataforma posa en contacte propietaris d'habitatges amb possibles clients, i ara aposta per impulsar la presència al litoral gironí

25.04.2016 | 07:08

La plataforma de lloguer d'habitatges de vacances Airbnb aposta per la Costa Brava per impulsar l'oferta d'amfitrions. Segons els responsables d'Airbnb, el litoral gironí és un dels focus de creixement d'aquest tipus de vacances, com ho demostren les xifres dels darrers anys, que s'han anat duplicant. Així, mentre el 2013 van utilitzar aquest sistema de vacances 13.000 viatgers a la Costa Brava, l'any 2014 van ser 33.000 i l'any passat, 72.000. Els números registrats durant les vacances de Setmana Santa -3.850 visitants, més del doble que el 2015 i el quàdruple que el 2014- permeten avançar que aquest 2016 es tornaran com a mínim a duplicar els de l'any passat.
Després d'haver-se consolidat a les ciutats, Airbnb vol augmentar la seva presència en les zones de vacances tradicionals. Entre aquestes, la Costa Brava, amb gran nombre de cases i apartaments en propietat, és una de les que ofereixen millors condicions. Segons van explicar ahir a Girona els responsables de la plataforma, «cada vegada són més els propietaris de segones residències que s'anuncien a Airbnb per guanyar uns diners extra llogant els habitatges quan no els utilitzen». A més, precisen, «l'arribada de nous visitants ajuda a desestacionalitzar el turisme». Cada vegada més, gràcies a internet, els viatgers opten per organitzar el seu propi viatge buscant experiències més locals i autèntiques.
La gran majoria de viatgers que utilitzen aquest sistema de vacances a la Costa Brava són espanyols i francesos, i principalment de ciutats com París, Barcelona, Tolosa, Montpeller, Lió, Carcassona i la Provença. De mitjana, un amfitrió guanya uns 3.000 euros l'any llogant el seu habitatge, i el ?turista s'hi allotja, també de mitjana, 4,72 nits. El 90% dels habitatges que es lloguen a la Costa Brava són cases, i la resta apartaments.
Airbnb ha experimentat els darrers anys un espectacular creixement. Més de 80 milions de persones l'han utilitzat a tot el món. A Espanya, on compta 130.000 allotjaments, l'han fet servir 5 milions de viatgers.
La plataforma és present actualment a 34.000 ciutats de 191 països i hi ha més de 2 milions d'anuncis d'allotjament penjats a internet. Airbnb posa en contacte persones que busquen allotjament amb d'altres que han penjat a la xarxa un anunci oferint casa seva (s'anomenen amfitrions). La plataforma s'encarrega de verificar la identitat d'un i altre i els ofereix les facilitats per tancar l'acord. Tot es paga amb targeta i els diners s'ingressen directament al número de compte que facilita l'amfitrió. Airbnb es queda una comissió de la transacció. Aquest model està triomfant arreu del món i, segons els seus responsables, també està prenent força a la Costa Brava.
En àmbit estatal, Barcelona és la ciutat que concentra més reserves d'allotjament però, fora dels nuclis urbans, el litoral gironí és un dels «mercats estratègics» per a Airbnb per a la gent que busca anar de vacances fora de la ciutat.
«La Costa Brava té un potencial enorme, sense fer cap campanya estem veient que creix de manera natural i orgànica», va manifestar el responsable d'Operacions d'Airbnb Marketing Services, Carlos Lascarorz. Segons Lascarorz, el visitant que vol allotjar-se a la Costa Brava busca venir-hi amb la família o en grup i busca habitatges sencers.

Totalment legal
Els responsables de la plataforma van assegurar que el negoci és totalment «legal» ja que totes les transferències que es fan queden registrades i els diners s'ingressen directament al compte corrent que facilitat cada propietari. Per ?exemple, aquests dies la plataforma envia un avís a cadascun dels amfitrions que hi ha arreu de l'Estat espanyol per recordar-los que la campanya de la renda està en marxa, els facilita un resum dels beneficis que han tingut i els recorda que els han de declarar. La plataforma també fa signar a tots els amfitrions que es donen d'alta un compromís acceptant que coneixen i compleixen la normativa sobre allotjaments turístics de cadascuna de les regions. A partir d'aquí, Airbnb no té manera de controlar si és així ja que només fa les funcions de «facilitador» entre visitants i propietaris.
D'altra banda, hi ha negociacions amb la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per tal de poder recaptar la taxa turística a través d'aquesta plataforma, com ja es fa a ciutats com Lisboa, París o Amsterdam.
El 2014, la Generalitat va multar amb 30.000 euros el portal i Airbnb va recórrer la sanció. L'assumpte encara és als tribunals i no s'ha resolt definitivament.
D'altra banda, el Govern està treballant en la regulació de les activitats d'economia col·laborativa com és el cas d'aquesta modalitat d'allotjament.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema