Creu Roja ha unificat el preu i ha suprimit quotes del servei de teleassitència per arribar a un major nombre de persones grans i amb dependència de les comarques de Girona, sobretot a aquelles que viuen soles. En l'actualitat, l'entitat humanitària té 1.200 usuaris de teleassistència a les comarques gironines, on ha detectat que l'obligació de pagar per donar-se d'alta i d'abonar un dipòsit per l'aparell -78 euros en ambdós casos- fa enrere molts majors de 65 anys.

Amb l'objectiu de superar la barrera econòmica, des d'aquesta setmana Creu Roja ha deixat de cobrar les quotes amb les que fins ara gravava l'accés a la teleassistència i passa a cobrar una tarifa mensual de 29 euros, que en suposen 348 a l'any o «menys d'un euro al dia», tal com ressalta l'organització.

En cas d'emergència, el servei permet posar-se en contacte amb el Centre de Coordinació de Creu Roja, que activa els recursos necessaris en cada cas. A més, la teleassistència inclou un seguiment periòdic a càrrec de professionals de Creu Roja, que cada quinze dies telefonen els usuaris per tal de comprovar que estan bé i que l'aparell els funciona correctament -també els feliciten pel seu aniversari o en altres celebracions. A partir d'aquest contacte, si és que ho troben convenient, posen en marxa una atenció més personalitzada a través de les seves assemblees locals i comarcals.

El mecanisme consisteix en un equip instal·lat a casa i un telecomandament en forma de penjoll, en el qual hi ha un botó que l'usuari prem quan té una urgència i, així, es connecta amb el Centre de Coordinació de Creu Roja.

La institució humanitària havia detectat que, fins ara, els 78 € de la quota d'alta del servei i el dipòsit -pel mateix import- eren una barrera per accedir al servei. Per aquest motiu, ho ha suprimit i ha fixat una quota única de 29 € mensuals, que també elimina les diferents modalitats del servei existents fins ara -de compra i lloguer. D'altra banda, amb un increment de la quota, hi ha la possibilitat de personalitzar-ho; per exemple, a través de la incorporació d'alarmes complementàries com ara un detector de caigudes o de fum, amb un penjoll addicional o de control de la mobilitat.

La directora d'Intervenció social de Creu Roja a Girona, Merche Sánchez, va explicar que, per a l'entitat humanitària, «la teleassistència és un servei molt estratègic que dóna resposta a la seguretat de les persones. Només apretant un botó, poden trobar un suport» -va dir. Sánchez va subratllar dos fets: que «hi ha persones grans molt castigades per la crisi» i que aquelles que viuen soles «són molt invisibles».

Amb la campanya que l'entitat impulsa des d'aquesta setmana, la responsable gironina va explicar que s'ha volgut «ordenar el sistema, eliminar costos inicials i deixar una quota mensual ajustada».

Seguretat i prevenció

En paral·lel, Creu Roja de Girona està intensificant el seguiment de les més de 5.000 persones que participen en els seus programes per a la gent gran. Per fer-ho, des del gener l'entitat reforça entrevistes i diagnòstics per identificar necessitats relacionades amb la seguretat i la prevenció, que serien destinataris potencials de la teleassistència. «El perfil més vulnerable són els majors de 80 anys, que s'han quedat més aïllats», va concretar Sánchez.