Agents, a l'atenció dels turistes

La Unitat dels Mossos de l'aeroport recull denúncies i intercedeix en molts conflictes

25.04.2016 | 07:08
Agents, a l'atenció dels turistes

Un aeroport és un espai on hi ha gent que va amunt i avall. La gran afluència de persones es tradueix també en un espai llaminer per als lladres i sobretot per a aquells especialitzats en furts. Les instal·lacions de Vilobí compten amb la Unitat dels Mossos d'Esquadra que vetlla les 24 hores pels viatgers i que recull moltes denúncies de turistes així com també fan de mitjançers en conflictes que es poden desencadenar: per exemple, de robatori de documentació.

Cal tenir els ulls ben oberts i evitar distraccions quan s'està, per exemple, en un aeroport. Si no, que els ho diguin a una parella de turistes alemanys que varen patir un furt al pàrquing de l'aeroport de Girona-Costa Brava l'any passat. La Unitat dels Mossos de l'equipament va enxampar tres lladres de nacionalitat txeca i kosovar, que sempre utilitzaven el mateix modus operandi: seleccionaven parelles de turistes d'edat avançada que anaven a llogar un vehicle.

Un d'ells es posava una armilla que semblava de la companyia de lloguer de cotxes i parlava amb la turista i els deia que havien de fer alguna cosa amb el contracte. Mentrestant, un altre dels membres de la banda s'amagava darrere del vehicle i aprofitava per cometre el furt. En aquest cas, van robar la bossa de mà amb documentació personal i diners en efectiu. Els agents, després d'investigar i gràcies a les càmeres de videovigilància, van identificar el vehicle amb el qual fugien i qui eren els lladres i els van arrestar.

Aquest fet es va produir l'any passat i va culminar fruit de la investigació de la Unitat dels Mossos de l'aeroport. Però, com explica el sergent Josep Maria Mossoll Llinàs, la feina principal dels agents és recollir denúncies de fets que es produeixen a l'equipament o a altres punts de la geografia. I és que fins a aquesta Unitat que està instal·lada a la terminal de l'aeroport de Vilobí s'hi acosten turistes que han patit un furt al mateix espai però també d'altres viatgers que han estat objecte, per exemple, d'un robatori a Barcelona i "necessiten la denúncia per poder volar", i fins i tot veïns de Vilobí i Riudellots. El sergent destaca que la feina de la policia que treballa a la zona pública de les instal·lacions aeroportuàries -de la zona de dins, on ja hi ha filtres, se n'encarrega la Guàrdia Civil i la Policia Nacional- passa molt sovint per "l'assistència i suport a les víctimes". Un exemple habitual amb el qual es troben, diu Mossoll, és el d'una persona gran, estrangera, que va sola i que s'ha quedat sense documentació perquè li han robat i es troba en un altre país. Per poder atendre aquests turistes, el sergent assegura que els seus policies han de "tenir empatia i posar-se al lloc de l'altre".

Durant el 2015, en aquesta Unitat dels Mossos destinada a l'aeroport van rebre la denúncia de 374 fets. Una xifra que ha anat baixant, fruit també de la davallada de viatgers a Vilobí -que havien estat més de cinc milions mentre que actualment són 1,8 milions. Per exemple, l'any 2012 es van rebre 451 denúncies, la xifra el 2013 es va mantenir amb 484 i el 2014 ja va recular fins als 393. El sergent ho troba lògic per la davallada de passatgers però diu que ara ve l'estiu.

"El 99% de fets que tenim són sobretot de furts del descuit i es podrien evitar si la gent estigués atenta ", afirma el cap de la Unitat. El tipus de delinqüent amb el que es troben a les instal·lacions de Vilobí sol ser dels que "fan la ruta i cometen furts específicament a turistes. Van a aeroports, hotels i autopistes". L'any passat, recorda Mossoll, van desarticular dos grups de delinqüents organitzats i van detenir set lladres.

Evitar "furts del descuit"
Per evitar ser víctima d'aquest tipus de lladres, el sergent dels Mossos assegura que cal controlar sempre efectes personals, desconfiar de les persones que no es coneixen i se'ns acosten. També en les àrees de restaurants i bars recomana intentar no despistar-se, com ara deixar el mòbil a la taula. Un altre punt que ressalta és que quan es va a pagar el pàrquing el que no s'ha de fer és deixar les pertinences darrere perquè els lladres aprofiten per furtar. I sobretot si s'és víctima d'un furt, demana que la gent denunciï perquè moltes vegades, com que els lladres volen els diners, es troba la documentació furtada en altres zones.

Reforços per l'alerta terrorista
L'aeroport de Girona, com d'altres punts d'alta concentració de gent, s'ha convertit darrerament i després dels atacs terroristes en un punt estratègic de la lluita antiterrorista i això es tradueix en més presència policial de forma preventiva. Es poden veure agents de l'Arro, la unitat canina i fins tot, si és necessari, dels Tedax i dels recursos d'informació a la zona. Aquest fet ha ajudat també, segons el sergent, a minvar la presència de delinqüents. Finalment, una de les tasques potser menys conegudes dels agents de l'aeroport és la feina de regulació i ordenació de vials interns i accessos i sancions; i tot això amb el suport dels Vigilants Municipals de Vilobí.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema