El canvi normatiu que el juliol de 2015 va despenalitzar les faltes en l´àmbit dels accidents de trànsit i les modificacions dels barems d´indemnitzacions que van entrar en vigor el passat gener sembla que estan beneficiant més les companyies asseguradores que no pas els assegurats. La raó és simple: són molts els que eviten litigar amb les companyies i acaben acceptant la indemnització que aquestes proposen per evitar acabar perdent diners en despeses judicials. De retruc, això permet un estalvi milionari a les companyies.

L´advocat Carlos Rodríguez, especialitzat en reclamacions d´accidents de trànsit, explica que, fins abans de la modificació del Codi Penal del passat juliol, quan una persona patia lesions a conseqüència d´un accident de trànsit el més comú era sol·licitar l´atestat policial, presentar una denúncia davant el Jutjat per celebrar un judici ràpid i sense cost, que permetia reclamar la condemna del conductor responsable de l´accident i el pagament de la indemnització. «Per aquesta via sempre sorties amb un informe forense que et valorava els dies de baixa i les seqüeles i el normal era que la companyia ho acceptés», explica.

El canvi normatiu provoca que «si la companyia no et soluciona el problema hauràs de presentar una demanda per la via civil» i això ja no és gratuït doncs es necessita pagar el procurador, l´advocat i un pèrit metge. A més, si la persona que presenta la demanda perd el judici, hi ha una condemna a costes, el que suposa que també s´ha de fer càrrec de la minuta de l´advocat, el procurador i el pèrit metge de l´asseguradora contrària. Aquesta situació suposa que «en un cas de condemna a costes podries guanyar menys que acceptant la indemnització mínima que oferia la companyia».

Rodríguez assegura que les companyies asseguradores han aconseguit «pactar preus a la baixa» perquè no tothom està disposat a arriscar els seus ingressos per aconseguir una indemnització que pot acabar resultant més cara que conformar-se amb la que li ofereixen d´entrada. Abans de juliol de 2015, quan les faltes es podien discutir per la via penal, ningú acabava condemnat a costes i presentar la denúncia era completament gratuït. A banda que «hi havia una millor valoració de les lesions» en disposar sempre d´un parte mèdico-forense, apunta el lletrat. «El problema a partir d´ara serà que la gent que reclami aconseguirà indemnitzacions més baixes», apunta l´advocat, perqué les modificacions dels barems sí que incrementen els pagaments per defunció i lesions amb seqüeles però baixen les incapacitats temporals, que són molt més nombroses que els altres dos supòsits anteriors, per exemple. També es redueixen els perjudicis personals bàsics i els perjudicis particulars.

Nous beneficiaris

La modificació dels barems d´indemnitzacions incorpora com a beneficiaris, per primera vegada, els germans majors d´edat, les parelles estables, els menors que conviuen en nuclis familiars encara que no siguin els seus progenitors o les parelles homosexuals. També es tindrà en compte el lucre cessant -el salari que deixa de guanyar una persona a causa de l´accident- i se sufragaran més pròtesis quan es tracte de lesions de llarga durada.

Per a Rodríguez, resulta obvi que les noves indemnitzacions, harmonitzades amb la resta de països europeus, beneficiaran els «grans damnificats», però recorda que aquests no són el gruix dels accidents de trànsit que passen a diari i que, en bona mesura, han patit una important rebaixa a la que s´ha de sumar el fet que ara s´ha de litigar per la via civil amb les companyies asseguradores.

Crítiques

La reforma del Codi Penal ha estat criticada per nombroses associacions automobilístiques perquè només es poden perseguir penalment lesions provocades per imprudència greu o per imprudència menys greu però causant de lesions de molta gravetat i el que s´entengui per imprudència greu o menys greu depèn de cada jutge i la doctrina jurisprudencial.

Això provoca alguns desajustaments com, per exemple, que es pugui condemnar a presó, multa o treballs en benefici de la comunitat un conductor que dóna positiu en un control d´alcoholèmia però no provoca cap accident i, en canvi, un conductor que atropelli un peató en un pas de vianants per un excés de velocitat, li causi lesions de gravetat que li deixin seqüeles de per vida, quedi penalment impune.