Els radars de tram d'Agullana a la N-II i a la C-66 a Corçà funcionaran abans de l'estiu. Així ho va assegurar el conseller d'Interior, Jordi Jané, ahir en una compareixença a la comissió de seguretat viària del Parlament. També va assegurar que per evitar l'excés de velocitat, es promouran els radars per tram.

A tot Catalunya se'n s'instal·laran deu abans que acabi l'estiu a l'A-7 a Altafulla, a la C-16 a Cercs i Sant Cugat del Vallès, a la N-II a Agullana i a la C-66 a Flaçà, un en cada sentit de la marxa. I abans que s'acabi l'any nou més s'instal·laran a l'A-2 a Tàrrega, Jorba i Pallejà, a la C-31 a Vilanova i la Geltrú, a la C-17 a Parets del Vallès, i a l'AP-7 a Barberà del Vallès. Aquests radars se sumaran als 187 ja existents, que suposen una ràtio de 28 radars per cada milió d'habitants, lluny del centenar que tenen el Regne Unit o Holanda.

Per altra banda, Jané va destacar que aquest 2016 ha començat millor que el 2015 pel que fa a nombre d'accidents mortals, ja que n'hi ha hagut 33 davant dels 42 de l'any passat, un descens del 21,4%. Però en nombre de morts, dos accidents van provocar 20 víctimes mortals, el 20 de març a Freginals i el 2 d'abril a Pont de Molins, cosa que ha fet passar de 49 a 53 els morts d'un any a l'altre fins al 25 d'abril.

Aquests dos accidents són el primer i el tercer en nombre de morts des que Catalunya té competències en matèria de trànsit, a finals dels anys 90. Sobre els dos accidents citats, va explicar que ni la carretera ni els vehicles tenien cap problema i, per tant, es deuen a causes humanes.

Evitar les distraccions

Pel que fa a l'accidentalitat general, va dir que el 36% dels accidents en vies urbanes són atropellaments, i que també estan augmentant els xocs frontals i els accidents amb bicicletes. Però la principal causa d'accidents, amb el 31% del total, segueixen sent les distraccions, sobretot per l'ús del telèfon mòbil. Per això es faran campanyes de conscienciació i l'helicòpter del Servei Català de Trànsit usa una càmera especial per detectar aquestes accions.Sobre la velocitat, va dir que és un factor que agreuja el risc d'accident i la gravetat dels xocs. La setmana passada Catalunya va participar en una campanya europea de control de velocitat. Es van fer 290 controls de velocitat a un total de 207.000 vehicles, el 2,18% dels quals va superar els límits establerts. Per evitar l'excés de velocitat, es promouran els radars per tram.

El conseller d'Interior, Jordi Jané, va assegurar que, segons dades de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, el 45% dels conductors morts en accident de trànsit l'any passat van donar positiu per alcohol o drogues en les autòpsies que se'ls van practicar. Per això, va alertar que no es pot abaixar la vigilància en aquest àmbit, ja que encara hi ha molts conductors que no són conscients del risc que suposa per a ells i els altres. De fet, va dir que els accidents han augmentat els caps de setmana i les nits.