El conseller de Salut, Toni Comín, ha anunciat avui l'obertura en els pròxims dies d'un concurs públic i obert per canviar l'equip directiu del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), amb l'objectiu de "legitimar" el transport sanitari a Catalunya i obrir una etapa de transparència.

L'anunci coincideix amb l'obertura ahir per part de la Fiscalia d'una investigació per l'adjudicació del servei d'ambulàncies a una empresa que havia donat 3 milions d'euros a un hospital finançat amb fons públics i que va ser aprovada en els últims mesos de Boi Ruiz al capdavant de la conselleria de Salut del Govern d'Artur Mas.

Unes diligències que el ministeri públic ha obert arran d'una denúncia presentada per la CUP per descobrir si l'adjudicació del servei d'ambulàncies va ser irregular.

Sense referir-se en cap moment a aquesta qüestió durant la seva intervenció en el ple del Parlament, en una interpel·lació de Junts pel Sí sobre transport sanitari, Comín sí que ha explicat que el nou executiu català vol "obrir una nova etapa per desplegar un nou model" i "ajustar els seus inconvenients".

"Ens ha semblat que seria més positiu, per legitimar i consolidar el SEM, fer un canvi a l'equip directiu. Això no exclou un reconeixement contundent del treball fet per l'equip que encara està al capdavant del SEM, no és incompatible amb fer aquest relleu", ha assenyalat.

Comín ha assegurat que el Govern de Carles Puigdemont vol iniciar una "etapa de transparència" en la conselleria de Salut i, en línia amb aquest objectiu, obrirà aquest "concurs públic i obert" per rellevar l'equip directiu del SEM.

Al concurs es podran presentar "tots els professionals experts en transport sanitari" i en ell es tindran en compte tots els criteris de transparència i publicitat. "Sabem que hi ha gent interessada", ha suggerit.

"Crec que donarem a la gent el que necessita. La gent necessita confiança, la tranquil·litat que tenim un dels millors serveis de transport urgent d'Europa, però ha aixecat inquietud. I més enllà de dades freds, cal donar una resposta", ha dit Comín.

El titular del Departament de Salut ha advocat així per "legitimar el transport sanitari" perquè "es tingui la confiança que és el millor sistema sanitari possible", un "treball de legitimació del transport sanitari" que el Govern "encarregarà" a aquest nou equip directiu.

Toni Comín ha admès d'una altra banda que el sistema dels nous vehicles d'intervenció ràpida (VIR), dotats només amb un metge i un tècnic i l'objectiu del qual és una assistència 'in situ' per a casos en que no és necessari un trasllat a l'hospital, "de moment no està donant totes les seves virtuts amb tota la perfecció que convindria".

"No es tracta de revertir-lo, sinó d'un ajust fi del model, territori per territori, i no una rectificació completa del model", ha apuntat el conseller, que ha desgranat algunes primeres conclusions de l'informe que el Govern va encarregar davant els problemes detectats en el transport sanitari.

El titular de Salut ha reconegut que "no s'està complint de manera suficient l'objectiu d'"estalviar recursos innecessaris" i, de fet, ha ofert dades que apunten a un elevat percentatge de casos en què acaben acudint dos vehicles a un mateix lloc, tant una ambulància com un vehicle VIR, "desdoblant" així el servei.

També ha posat èmfasi en el fet que en un 30% dels casos en que acudeix un vehicle VIR s'acaba fent un trasllat a l'hospital, "fet que permet afirmar que el model VIR no compleix de manera perfecta el seu objectiu" i "cal fer ajustos en el model".