L'aeroport de Girona-Costa Brava ha perdut 21.114 passatgers aquest 2016 en comparació amb el mateix període de l'any anterior. Les xifres mensuals d'Aena reflecteixen una nova davallada d'usuaris coincidint amb una menor oferta de vols estiuencs per part de Ryanair, si bé aquest any la Setmana Santa ha caigut en març i no en abril i això ha accentuat la diferència en aquest mes.

El descens del nombre de passatgers persisteix, però amb molta menys intensitat que durant els últims anys. Els avions de l'aeroport de Vilobí han transportat un total de 315.905 passatgers des del gener, un 6% menys que l'any passat. Això suposa una xifra molt menor als 16% que va perdre l'any passat respecte l'anterior, i encara més petita dels 27% de diferència que hi va haver el 2013 respecte al 2012.

D'aquesta manera, l'aeroport ha aconseguit frenar, de moment, la sagnia de passatgers constant des de la intenció de Ryanair d'allunyar-se progressivament de la base aèria. Però encara està molt lluny de les xifres de la dècada passada, quan en només un abril volaven des de Girona més usuaris que els que ho fan ara en quatre mesos.

La base aèria de Vilobí va tancar a finals de març una temporada baixa amb dos mesos pujant en nombre de viatgers per primer cop en quatre anys. Llavors, Ryanair era l'única companyia que operava a l'aeroport, oferint 13 rutes i transportant uns 76.000 passatgers.

A l'abril, però, ha canviat l'escenari. Aquests 76.000 passatgers s'han convertit en 140.128 i l'aeroport ha passat de 13 a més de 30 rutes, la major part de Ryanair (la vara de mesurar dades a l'aeroport en ser pràcticament l'única companyia de pes a Girona). Una crescuda, sí, però que s'ha de llegir en clau de canvi de temporada.

La davallada de l'abril era, en certa mesura, esperada. Era molt difícil que l'aeroport de Girona-Costa Brava hagués incrementat la xifra de passatgers si Ryanair oferia menys vols que l'any passat. L'aerolínia irlandesa en va operar 36 durant la temporada alta del 2015. Aquest any n'està fent 29.

El mateix director general de la companyia, Michael O'Leary, reconeixia fa uns mesos que Ryanair calculava transportar un 8% menys de passatgers durant la temporada d'estiu, precisament per la retallada de connexions.

La xifra de passatgers actual només és equiparable a la dels inicis de l'aerolínia irlandesa a les comarques gironines dels anys 2002 i 2003. I, per descomptat, està a anys llum de les èpoques dels cinc milions de passatgers anuals.

Scandjet i Jet2

A la fugida de Ryanair se li ha afegit aquest any la cancel·lació de les rutes que Scandjet tenia previstes per a l'aeroport de Girona, sens dubte un revés inesperat.

La bona notícia ha estat l'aposta que l'anglesa Jet2 ha fet a les comarques gironines, amb quatre noves rutes que s'afegiran a les tres que ja existeixen i que converteixen l'aerolínia anglesa en competidora potencial de Ryanair a Girona.