TP Ferro, la concessionària del tram transfronterer de l'alta velocitat, assegura que lluitarà "fins al final" per arribar a un acord amb els creditors que li permeti evitar la fallida. El seu director general, Petros Papaghiannakis, va subratllar que el deute milionari que arrosseguen "es deu a una sèrie de factors que estan fora de control" de l'empresa i que han provocat que el trànsit al túnel del Pertús no sigui l'esperat. Entre d'altres, Papaghiannakis atribueix el concurs de creditors a la manca d'inversió estatal al corredor mediterrani. Si no hi ha acord i la concessionària es veu abocada a la liquidació, el director general ja avança, però, que aquesta es farà de manera "ordenada" amb els dos estats.

La concessionària del túnel del Pertús, immersa en concurs de creditors des del setembre, està formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage. Després que tant l'estat espanyol com el francès es neguessin a assumir el seu forat comptable (que es calcula en 500 milions d'euros) l'empresa té de temps fins a mitjans de juny per intentar arribar a un acord amb els creditors que li permeti evitar la fallida.

El seu director general, Petros Papaghiannakis, va assegurar que lluitaran "fins al final" per remuntar la situació. "De moment és difícil fer una previsió, però el que és cert és que tothom treballa dur per aconseguir un acord", indica. Si això passa, i el Jutjat Mercantil de Girona avala la proposta de conveni, TP Ferro podria superar el concurs. Si no, la concessionària es veuria abocada a la fallida. "És veritat que estem en un període determinant, i estem fent tot el possible per evitar la liquidació; però tot i això, si s'hi acaba arribant, el procés es faria de manera ordenada i coordinada amb els dos estats per evitar posar en perill la continuïtat del servei", va subratllar Papaghiannakis.

Mentrestant, el rellotge corre. A priori, el termini per arribar a un acord s'acaba el proper 16 de juny. El director general admet que TP Ferro ha arribat a la situació actual per un "problema d'ingressos que vénen de la manca de trànsit" que registra el túnel del Pertús. I és que, al tram transfronterer del TAV, tant el pas de combois d'alta velocitat com el de mercaderies no és l'esperat.

Deixadesa estatal

Petros Papaghiannakis va deixar clar, però, que el poc trànsit de trens no és culpa, en cap cas, de la concessionària. "Es deu a una sèrie de factors que estan fora del control de TP Ferro", precisa el director general. I entre aquests, Papaghiannakis apunta directament a la manca d'inversió de l'executiu espanyol al corredor mediterrani.

"Hi ha factors més macroeconòmics, que es relacionen amb el context ferroviari global; però també n'hi ha d'altres que es troben sota el control dels estats espanyol i francès", indica el director general de TP Ferro. "I sí que és veritat que, a dia d'avui, allò que més penalitza el trànsit de mercaderies és la poca inversió al corredor mediterrani", precisa Papaghiannakis, recordant que això suposa que el tram transfronterer del TAV perdi nodes de connexió (i trànsits de mercaderies) amb ports, fàbriques i plataformes multimodals. Per últim, el director general tampoc es va estar de recordar que, en el moment en què es van presentar per optar a la concessió, TP Ferro va ser qui va fer les previsions "més pessimistes" de trànsits. "Desafortunadament, però, encara estem per sota d'aquelles", va concloure Papaghiannakis.

Simulacre d'accident

Mentrestant, enmig de la incògnita sobre el futur de TP Ferro, la concessionària, els estats espanyol i francès i la Generalitat van fer un simulacre d'emergències d'un tren de mercaderies dins el túnel del Pertús, la infraestructura estrella del tram internacional del TAV. Aquests exercicis, que posen a prova la seguretat del túnel de 8,3 quilòmetres, es fan anualment.

El simulacre del divendres passat a la nit és el sisè que es fa al túnel transfronterer, d'ençà que l'any 2010 els dos estats van signar un pla conjunt per fer front a possibles emergències. Fins ara, els simulacres que s'han fet al túnel han simulat accidents amb combois de passatgers (descarrilaments, incendis, etc.).

El d'aquest juny, però, és el primer simulacre que es fa amb un tren de mercaderies. De fet, cada setmana n'hi ha una trentena que circulen pel túnel del Pertús, comptant els dos sentits de la marxa. Això sí, de mitjana, són una tercera part del trànsit total que registra la infraestructura (perquè, per contra, cada dia hi ha deu TAV de passatgers que el creuen).

L'exercici va començar poc després de les nou del vespre. El tren de mercaderies va entrar al túnel per la banda francesa i, aproximadament quan es trobava a la meitat, el maquinista es va haver d'aturar perquè havia tingut una avaria als frens. Quan va revisar l'estat del comboi, va veure com una de les cisternes vessava amoníac.

Alerta a la sala de control

L'home va donar l'alerta a la sala de control que TP Ferro té al costat de la boca nord del túnel. Els vapors tòxics que desprenia la fuita, però, van marejar el maquinista, que es va haver de refugiar en una galeria que connecta els dos tubs del túnel i va quedar inconscient. L'emergència va obligar a activar el pla d'emergència i a mobilitzar efectius a banda i banda dels Pirineus.

Al capdavant del comitè de crisi hi havia el prefecte dels Pirineus Orientals, Philippe Vignes; el subdelegat de l'Estat a Girona, Juan Manuel Sánchez Bustamante; el director general de la concessionària, Petros Papaghiannakis, i el director territorial d'Interior a Girona, Albert Ballesta.