Des de l'octubre del 2007 els autocars estan obligats a portar cinturons i aquells que no els portin poden ser sancionats. Si s'és major d'edat, la multa caurà en la persona. Però què passa amb els menors que van cada dia a l'escola i a vegades per tossuderia no se'l volen posar? Doncs bé, si els Mossos d'Esquadra els aturen i veuen que un dels menors va sense el sistema de retenció, això derivarà amb una sanció que recaurà en els pares.

El cap de l'àrea regional de trànsit dels mossos d'Esquadra a Girona, l'inspector Pedro Castrejón destaca com n'és de perillós no portar aquest element: "Està estudiat que en els menors el fet de no portar el cinturó multiplica per cinc les probabilitats de tenir lesions mortals".

Quan els Mossos fan controls i aturen un bus escolar es troben que encara alguns menors no en porten i qui és el responsable que el porti és l'acompanyant del bus però com diu Castrejón, a l'hora de fer la denúncia són els pares. I és que els agents el que redacten quan es troben amb una situació d'aquestes és una acta que després s'envia al Servei Català de Trànsit (SCT) i el responsable de la sanció són els pares. Perquè com diu Domènec Mena, el caporal responsable del Grup de Transports a Girona "l'acompanyant té la responsabilitat del comportament general". La multa que rebran els pares o tutors és de 200 euros.

Per tal de conscienciar i que això no passi, els Mossos de Trànsit a Girona participen de campanyes de la Direcció General de Transports i del SCT que marquen que durant el curs escolar han de fer dos controls, un a l'inici i un altre a mig curs. Durant aquests dispositius, destaca Mena "es controla pràcticament més del 90% de la flota que fa transport escolar". En paral·lel, els diferents sectors de trànsit també planifiquen de forma aleatòria.

A banda dels controls, en el cas d'aquest tipus de transport els Mossos d'Esquadra reben "denúncies de col·legis, pares, organismes, de ciutadans o entitats" diu l'inspector. Un cop reben la denúncia el que fan és anar-ho a comprovar. Castrejón anima la gent a denunciar per detectar si alguna empresa de transport escolar fa quelcom que no és correcte.

Els Mossos i policies locals també formen escolars i els recorden la importància de posar-se al cinturó. I també fan formació als acompa?nyants.

L'autorització

Tota la legislació que envolta el transport escolar és molt clara i es regeix per un Reial decret específic, el 443/2001 de 27 d'abril, que regula les condicions de seguretat amb les quals s'ha de desenvolupar. El caporal responsable del Grup de Transports de l'ART de Girona detalla que el més important és que cal una autorització especial de la Direcció General de Transports.

Pel que fa a requisits, els vehicles han de tenir una antiguitat que no pot superar els 16 anys; els autocars han de portar davant i darrere un logotip que indiqui que és transport escolar. I un altre aspecte rellevant és que la durada del viatge no pot superar l'hora.

A més, els autocars de transport escolar tenen una limitació de velocitat. Es redueix en 10 quilòmetres de la genèrica i això suposa per exemple que "si a l'autopista els autocars normals han d'anar 100 quilòmetres per hora aquests busos de transport escolar i de menors han d'anar a 90. Excepte per ciutat, que han d'anar a 50", diu l'inspector. També compten amb una ITV més restrictiva i a banda, de l'assegurança obligatòria n'han de tenir a més una d'específica que respongui pels danys i perjudicis.

Els Mossos quan fan un control d'aquest tipus de transports es fixen en l'autorització especial de transports però també miren les condicions tècniques i sobretot, els elements de seguretat: com és el martell trencavidres, els esglaons, els extintors, les portes practicables, si porten els rètols de tranport escolar, que el vehicle segueix l'itinerari previst, la mampara transparent, si els seients de davant l'escala tenen un mitjà que pari en cas de sinistre, entre altres.

Els agents ho repassen tot i després si cal, com diu el caporal, es fa la denúncia. Amb tot, Mena destaca que és un transport amb el qual troben pocs problemes. El que solen detectar a vegades és que algun vehicle no porta l'autorització per què se l'ha deixada però sí que la té l'empresa.

Baixa sinistralitat

El cap de l'àrea regional de trànsit dels Mossos a Girona afirma que "el transport de viatgers en autocar és una manera segura de viatjar i una solució sostenible per a la mobilitat". I destaca que a Girona els nivells de sinistralitat són molt baixos.

De fet, durant els darrers cinc anys del total d'accidents, els sinistres viaris amb autocar "representen un 0,87% del total" i només en un 2,72% dels fets hi ha víctimes mortals. D'altra banda, remarca que el percentatge encara es redueix més "si parlem d'escolars i menors, que representen un 0,04% dels accidents i amb víctimes, són un 0,19%".