La descoberta del territori, ­l’observació dels animals i les plantes, conèixer el perquè d’alguns fenòmens naturals, fer comprovacions directes i jugar són els eixos d’una eina pedagògica en forma de llibre i manual pràctic: Natura per a petits i grans (Curbet Edicions), de l’ornitòloga, naturalista i educadora Alba Casals Mitjà i el biòleg i ambientòleg Ponç Feliu.

El volum recull un total de 41 experiències centrades en la natura que es presenten com a jocs, experiments, descobertes o tallers pensats per a un públic en edat escolar. Es tracta, doncs, d’una guia de recursos didàctics i familiars en la qual les fotografies il·lustren amb claredat l’objecte de cada activitat, que sempre remarca la importància de preservar l’entorn natural.

Acostar a èpoques anteriors

A l’hora d’organitzar el contingut, els autors han buscat, d’una banda, l’equilibri entre propostes assequibles i d’altres que impliquen més complexitat; i d’altra banda, entre les estacions de l’any i la representativitat geogràfica dels llocs on se situen les experiències, treballant amb plantes, aigua, roques, animals o productes oferts per l’entorn.

A més, el llibre també es proposa recuperar activitats tradicionals i històriques, amb la voluntat d’apropar l’alumnat actual a formes de vida d’altres èpoques -de la infantesa dels seus avis o més enllà.

El caràcter pedagògic del llibre queda reflectit en l’estructura de les 41 experiències que s’hi plantegen, amb una introducció que en descriu la motivació, l’època de l’any i el lloc més adients per dur-la a terme, la durada de l’activitat, l’edat mínima de les nenes i els nens que la poden realitzar, el material necessari per portar-la a la pràctica, el seu objectiu, la metodologia i el missatge.

El material s’estructura en sis apartats, cadascun d’ells identificat amb un color diferent: el blau per l’aigua, el verd per la flora, el vermell per la fauna, el taronja per les roques, els minerals i els fòssils, el violeta per un bloc anomenat «orientació» i el groc pels recursos del medi.

La publicació es completa amb un glossari que conté les paraules que els autors han considerat necessàries o rellevants, així com un llistat de noms comuns i populars que s’acompanyen de les denominacions científiques que els corresponen. En aquest cas, la finalitat és ressaltar la riquesa del llenguatge popular, arreu de les comarques de Girona.

Com a síntesi, Alba Casals i Ponç Feliu expliquen en el pròleg de Natura per a petits i grans que, des del seu punt de vista, és «interessant que pares, professors o educadors s’impregnin de cadascuna de les experiències per transmetre-la ells mateixos, i a la seva manera, als més joves».