TP Ferro demana una pròrroga per tancar un acord amb els creditors

El contracte amb els estats li permetria reclamar una indemnització de fins a 485 milions

14.06.2016 | 15:30
El túnel del Pertús, la infraestructura estrella del tram transfronterer del TAV, en una imatge d´arxiu.

TP Ferro, la concessionària del túnel del Pertús, ha demanat una pròrroga de dues setmanes al Jutjat Mercantil per intentar tancar un acord amb els creditors que li permeti superar el concurs en què està immersa des del setembre de l'any passat. L'empresa, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, arrossega un forat comptable que es calcula en 500 milions d'euros, perquè el trànsit de combois (tant de passatgers com de mercaderies) ha quedat lluny del què s'esperava.

Cada vegada que un tren passa pel túnel transfronterer, paga un peatge a la concessionària. Però el poc trànsit de combois fa que a TP Ferro no li surtin els números, i això ha abocat l'empresa pràcticament a la fallida.

La concessionària del tram transfronterer del TAV veu com el rellotge corre, i se li esgota el termini per intentar lligar una proposta de conveni amb els seus creditors. Inicialment, la data límit per arribar a un acord s'havia fixat per a aquest 16 de juny, però ara es podria endarrerir. TP Ferro ha fet arribar un escrit al Jutjat Mercantil de Girona on li demana allargar dues setmanes més aquest termini i fixar-lo al 30 de juny.
La decisió de si es concedeix o no la pròrroga es troba en mans del jutge. Serà el titular del Mercantil, el magistrat Hugo Novales, qui haurà de decidir després de consultar-ho amb les parts si dóna o no més temps a TP Ferro.

Sigui com sigui, si al final l'acord amb els creditors no arriba, la liquidació de la concessionària no serà immediata. El més probable és que la interlocutòria que declari TP Ferro en fallida no arribi fins al setembre, moment en què hi ha prevista la reunió de la junta de creditors.

Indemnització milionària

Tant l'estat espanyol com el francès ja han garantit que, en cas de fallida, els trens d'alta velocitat i les mercaderies continuaran circulant pel tram transfronterer. La incògnita serà, però, veure si la desaparició de TP Ferro pot suposar un sobrecost per a les arques públiques.

La meitat de l'empresa està en mans d'ACS, de la qual és propietari Florentino Pérez, i a qui l'Estat ja va haver d'indemnitzar amb 1.350 milions d'euros pel tancament de la planta de gas Castor.

Ara, el diputat gironí de Convergència al Congrés Jordi Xuclà ha fet públic el contracte de concessió a TP Ferro, que es va signar l'any 2004 quan el titular de Foment era Álvarez Cascos (PP).

Al document, s'hi inclouen una sèrie de clàusules que permetrien a l'empresa reclamar davant del tribunal arbitral la resolució de la concessió en cas que aquesta no sigui viable.

Si el tribunal donés la raó a TP Ferro i rescindís la concessió, al contracte s'hi recull que l'empresa rebria el valor net comptable dels seus béns (és a dir, la infraestructura). A aquesta quantitat se li restaria una part, però no la totalitat, de les ajudes públiques rebudes per TP Ferro. Tot plegat, podria deixar una factura de 485 milions d'euros als dos estats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema