TP Ferro, la concessionària del túnel del Pertús, ha entrat al jutjat mercantil una proposta per reestructurar el deute milionari i superar el concurs de creditors. El document ara ha de rebre l'aval del jutge Hugo Novales, que és qui porta l'afer, abans no se sotmeti a votació de la junta de creditors. Seran ells els qui decidiran si la proposta de conveni tira endavant, i TP Ferro pot continuar l'activitat, o bé la tomben i aboquen la concessionària a la liquidació.

La reunió de la junta està fixada inicialment per al 15 de setembre, però TP Ferro també ha entrat un escrit al mateix jutjat demanant que es posposi. En un comunicat, la concessionària ja subratlla que la delicada situació que travessa "no afecta la continuïtat del servei ferroviari" al tram transfronterer del TAV.

Tot i haver demanat una pròrroga fins al 30 de juny, TP Ferro ha decidit complir el primer termini que tenia damunt la taula per presentar una proposta de conveni que li permeti superar el concurs. La concessionària, formada a parts iguals per l'espanyola ACS i la francesa Eiffage, ha entrat aquest dijous el document que explicita com i de quina manera preveu superar el forat comptable que arrossega i que es calcula en uns 500 milions d'euros.

"Avui TP Ferro ha presentat una proposta de conveni que defineix els principals termes proposats per l'empresa per reestructurar el deute", informa la concessionària en un comunicat. A partir d'ara, la decisió d'acceptar o no el document correspon al titular del Mercantil, el jutge Hugo Novales.

L'última paraula

Si el jutjat l'admet, aleshores la proposta se sotmetrà a votació de la junta de creditors. Seran ells els qui tindran l'última paraula; si l'accepten i hi ha acord, TP Ferro podrà continuar l'activitat mentre salda comptes amb els creditors. Si no hi ha acord i els creditors tomben el conveni, aleshores la concessionària del tram transfronterer del TAV es veuria abocada a la fallida.

Inicialment, la junta de creditors s'havia fixat per al 15 de setembre. Ara, però, aquesta data es podria moure. I és que, abans d'entrar la proposta de conveni, TP Ferro també ha sol·licitat al Mercantil que endarrereixi la reunió amb els creditors. De moment, la concessionària encara està pendent de rebre resposta.

Independentment de com avanci el concurs de creditors (l'antiga suspensió de pagaments), i en espera de la decisió final, la concessionària ja assegura que el procés "no afecta la continuïtat del servei ferroviari a la secció internacional" de l'alta velocitat. "TP Ferro continuarà explotant aquesta secció amb el mateix nivell de seguretat, fluïdesa i regularitat", conclou el comunicat de premsa.

La concessionària del túnel del Pertús està immersa en concurs de creditors des del setembre de l'any passat. A l'empresa no li surten els números, perquè el trànsit de combois pel tram transfronterer (tant de passatgers com de mercaderies) ha quedat lluny de les previsions inicials.

La presentació de la proposta de conveni davant del Mercantil, l'única opció que té TP Ferro per sortir-se'n, arriba pocs dies després que es fes públic el contracte de concessió. Signat el 2004, el document conté una clàusula que permetria a TP Ferro renunciar a la concessió si aquesta no és viable, i reclamar una indemnització als estats espanyol i francès que es pot enfilar fins als 485 MEUR.

Tant l'Estat espanyol com el francès ja han garantit que, en cas de fallida, els TAV i les mercaderies continuaran circulant pel tram transfronterer. La incògnita serà, però, veure si la desaparició de TP Ferro pot suposar un sobrecost per a les arques públiques. La meitat de l'empresa està en mans d'ACS, de la qual és propietari Florentino Pérez, i a qui l'Estat ja va haver d'indemnitzar amb 1.350 milions d'euros pel tancament de la planta de gas Castor.