El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través d'Aeroports de Catalunya, elaborarà un estudi per mesurar la situació actual de l'aeroport de Girona i poder planificar així noves accions de desenvolupament de cara al 2030. La redacció d'aquest nou Pla estratègic de l'aviació de Catalunya, que ha de permetre analitzar l'actual configuració del sistema aeroportuari català, ha estat licitada per 320.000 euros i un termini d'elaboració de dos anys.

Segons va explicar ahir la Generalitat a través d'un comunicat, aquest document servirà per disposar d'una previsió de demanda de transport de passatgers, mercaderies i indústria no només a l'aeroport de Girona sinó també al de Barcelona-el Prat, Reus, Lleida-Alguaire i Andorra-la Seu. També per analitzar l'oferta actual i prevista de les infraestructures, l'accessibilitat als aeroports i la connectivitat d'aquestes infraestructures en la xarxa de transports. Això permetrà -segons Territori- de preveure escenaris de desenvolupament d'infraestructura viables ambientalment, social, econòmica i tècnica, per tal de satisfer aquesta demanda.

A part, també s'analitzarà la viabilitat per al desenvolupament i implementació de nous aeròdroms dedicats a l'aviació general i esportiva, que haurà d'anar acompanyat d'una estratègia per al foment i desenvolupament del sector de l'aviació general a Catalunya, que estarà definida en el pla.

Finalment, pel que fa als heliports, s'establirà un pla de desenvolupament del sector de transport en l'helicòpter d'acord amb les necessitats sectorials, per tal d'afavorir la utilització d'aquest mode de transport, ja sigui amb caràcter de servei públic -rescats, transport medicalitzat, emergències o control i seguiment, entre altres- com per al transport privat.

A finals d'any es preveu disposar d'un primer esborrany del document, que haurà de contemplar les propostes i consideracions incloses en l'anterior Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya, que dibuixava les prioritats en aquest sector entre el 2009 i el 2015.

Tendència a la baixa

De moment, l'aeroport de Girona segueix amb tendència a la baixa, segons l'estadística que elabora Aena periòdicament. Durant el mes de maig, les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, van rebre 175.793 passatgers, un 13% menys respecte el mateix mes el 2015. També van caure les operacions (aterratges i enlairaments) fins a un 16,1% i es van transportar un 14,1% menys de mercaderies que l'any anterior. A més, segons les xifres, tot i que als mesos de febrer i març el trànsit de passatgers va remuntar -un 6,6% i un 10,1%, respectivament- a l'abril l'aeroport de Girona va tornar a entrar en números vermells.

Aquesta temporada d'estiu, l'aeroport de Girona ofereix un total de 48 destinacions, deu més que l'any anterior, que operen una vintena de companyies. Com és habitual, la gran majoria de les rutes (29) les ofereix Ryanair, que elimina alguns destins com Palma de Mallorca, Marràqueix o l'Alguer. Entre les novetats d'aquesta nova temporada hi ha la incorporació de Jet2, que ofereix vols a Glasgow, Manchester i Newcastle; Enter Air, que volarà a Varsòvia, Gdansk i Katowice; o la companyia Tui Nederland, que enllaçarà Girona amb Amsterdam. La temporada d'estiu s'estendrà fins al darrer cap de setmana d'octubre.