Un error informàtic del Departament d'Ensenyament ha obligat a anul·lar l'adjudicació provisional de centres per al curs vinent que es va fer dimecres i ahir es va retirar, de manera que s'haurà de repetir. El problema ha afectat sobretot el professorat interí però no exclusivament, perquè també hi ha funcionaris pendents de saber on treballaran al setembre.

L'errada va alterar l'ordre de les llistes amb els barems i les puntuacions de cada professional -determinades pels mèrits acumulats per antiguitat, formació i altres requisits-; cosa que va provocar situacions com que un docent interí amb 20 anys d'experiència s'hagi quedat sense plaça, mentre que un substitut incorporat a la roda fa tot just dos cursos n'hagi aconseguit una a jornada sencera.

Telèfons col·lapsats

Aquestes només són dues de les situacions personals que dimecres van saturar les 4 línies de telèfon del sindicat majoritari a Girona, Ustec·STEs. El seu portaveu, Xavier Díez, va explicar que «es van col·lapsar amb angoixes, crisis de nervis... fins que es va saber que era un error». Díez va apuntar que el problema ha perjudicat 1 de cada 3 docents i que «no es tracta només d'interins, sinó de funcionaris de carrera que han demanat comissió de serveis».

En la seva opinió, «el sistema s'ha col·lapsat per la complicació que hi ha afegit el Departament, amb criteris summament complexos i cert "mangoneig" entre algunes direccions i Ensenyament». Xavier Díez va aclarir que es referia al «pes» que el Departament ha donat als equips directius de centre, que poden sol·licitar docents amb perfils professionals específics per cobrir una plaça. «Hem detectat uns quants forats negres», va afirmar. Pel representant d'Ustec·STEs a Girona, la conseqüència principal de la incidència en les adjudicacions és que «el sistema ha instal·lat l'opacitat. Més enllà de l'enrabiada immediata, està generant desconfiança en el sistema».

Les queixes també van sobrepassar la Federació d'Educació de CCOO, que no va parar de rebre trucades i whatsapp d'afectats i dimecres va superar les 21.000 visites al seu web. La raó del neguit, tal com van dir Ustec·STEs i CCOO, és que el Departament va tardar a confirmar l'error.

La gironina Marta Tejedor és la responsable d'Ensenyament públic no universitari de CCOO a Catalunya i va qualificar l'error d'Ensenyament de «molt greu, perquè afecta les expectatives dels professionals, de 40.000 persones que estan pendents d'una resolució que els dirà on treballaran». Tot i aquest volum, va concretar que l'errada perjudica prop de 20.000 docents, bàsicament interins.

El problema s'ha donat en l'última fase d'adjudicacions, la d'elecció, que va lligada a l'ordre de la puntuació dels docents. Marta Tejedor va explicar que, ahir, Ensenyament els va atribuir «el desgavell informàtic a que per primer cop també es donaven mitges jornades». Des del seu punt de vista, «introduir noves normatives, perfils, les mitges jornades, que valorem positivament, i les diferents fases han complicat el sistema».

Per la seva banda, la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, va assegurar que l'error informàtic ja s'havia resolt, però no va concretar quan es faran les reassignacions provisionals. En resposta a una interpel·lació de C's al Parlament, va garantir que el Departament treballa en una nova resolució per no «perjudicar» els afectats. «No hi ha cap dret que s'hagi vulnerat sinó un error informàtic i -va dir- és cert que ha provocat que, malauradament, hàgim de tornar a fer la resolució».

Sense una nova data

Tot ahir, Ensenyament va mantenir al web un avís d'«incidència en la fase d'elecció de les adjudicacions», que fins ahir no tenia una data nova. La Conselleria va explicar que es van retirar les adjudicacions per no confondre i que això no afectarà ni la puntuació ni les destinacions. També van remarcar que són les provisionals i que hi haurà 3 dies per reclamar.