Una de les mesures per intentar reduir la sinistralitat és la instal·lació de radars de tram. Se'n preveuen posar més a la demarcació de Girona, a part dels que s'han anunciat?

Ara s'estan instal·lant a Girona quatre radars de tram que entraran en funcionament just després de l'estiu o durant el mes d'agost. Aquests radars, d'anada i tornada, són a la N-II [entre Agullana i Capmany] i a la C-66 [entre Corçà i Sant Joan de Mollet]. Després de l'estiu també començarem la instal·lació de més radars de tram però no n'hi haurà cap de nou a Girona, segons la previsió que tenim. Ara estem estudiant els radars de tram que posarem en marxa en el pla de l'any 2017, que decidirem en funció de l'accidentalitat greu de les carreteres catalanes.

Els radars de tram que ja estan en funcionament a les carreteres gironines han servit per reduir la sinistralitat?

Els radars de tram a la N-II [a la variant de Girona] van entrar en funcionament el juny del 2015, mentre que el de la C-65 [entre Cassà de la Selva i Llagostera] el 2014. Ara estem fent l'avaluació del primer any dels radars de la N-II i els resultats estan essent positius, perquè encara que el període d'un any tampoc és excessivament llarg, s'ha reduït la sinistralitat als llocs on hi ha els radars de tram.

Quines mesures s'estan promovent per canviar els protocols d'actuació en els conductors reincidents?

S'ha treballat en una doble direcció: una és l'actuació dels Mossos en el moment de l'accident i l'altra és veure com des del Servei Català de Trànsit (SCT) podem afrontar el tema dels conductors reincidents, més enllà de l'actuació policial i judicial. Des del SCT hem fet un grup de treball anomenat de reincidents, que va tenir la primera reunió de treball el mes de juny d'aquest any. En aquest grup de treball volem veure quines mesures podem estudiar i posar en pràctica en aquells conductors reincidents que el permís per punts no els fa l'efecte desitjat, perquè tot i fer els cursos de recuperació de punts, tornen a infringir i a perdre'n.

Pel que fa a l'actuació dels Mossos, quins canvis es preveuen en els protocols?

Els Mossos i les policies locals tenen uns protocols de detenció amb el mateix tractament que la resta de delictes. La mesura de la detenció d'una persona sempre és excepcional. En l'àmbit del trànsit, hi ha unes instruccions de la fiscalia del TSJC que indiquen que per detenir una persona per un delicte contra la seguretat viària ha de donar una alcoholèmia penal o ha hagut de produir un accident amb víctimes greus o mortals. Ara s'ha demanat una modificació perquè quan hi hagi qüestions que fan sospitar que la persona continuarà conduint, es pugui fer la detenció. Aquesta proposta es va traslladar a la fiscalia i de moment no s'ha fet cap modificació. També hi ha l'alternativa de la immobilització del vehicle o que una altra persona es faci càrrec del cotxe.

Sobre la possibilitat que una altra persona es faci càrrec del vehicle, llavors com es garanteix que qui conduïa inicialment no tornarà a agafar el cotxe?

S'ha de recordar que la persona que es fa càrrec del vehicle, adquireix la responsabilitat de conduir el cotxe i no deixar que el condueixi l'altra. Si no, pot incórrer en un delicte de col·laboració. No és fer un favor a un amic fer-se càrrec d'un vehicle, perquè s'està adquirint una responsabilitat.

Fa uns dies, el RACC va presentar un estudi en el qual proposava que s'augmentés el límit de velocitat a la C-65 i a la C-31, entre Llagostera i Palafrugell. El SCT planteja aplicar-ho?

L'informe del RACC parlava d'algun tram d'augment i també d'algun de disminució de velocitat. Des del SCT no ens plantegem un increment de la velocitat. En primer lloc, el límit de velocitat és responsabilitat i competència del titular de la via. Per tant, no ens correspon a nosaltres. Però en un moment en què estem treballant sota l'òptica de la visió zero, és a dir, aconseguir que no hi hagi víctimes, no ens plantegem augmentar la velocitat. Llavors, pensem que no seria oportú en aquest moment un increment de velocitat en una via que no és de les de més accidentalitat però amb moltíssima mobilitat. Perquè això podria tenir com a conseqüència un augment de l'accidentalitat general.

Les campanyes per intentar reduir l'ús del mòbil mentre es condueix han aconseguit frenar aquesta problemàtica?

La problemàtica és difícil perquè avui en dia estem captivats pel mòbil en tots els moments de la nostra vida. Sí que és cert que les diferents accions que hem fet estan donant un resultat en què la tendència de l'accidentalitat s'està reduint. Afortunadament, aquest primer semestre hem tingut una reducció de l'accidentalitat però que no és suficient. L'any 2015, gairebé el 32% dels accidents amb víctimes eren per distraccions i aquestes, una gran majoria pel mòbil. El primer semestre del 2016 s'ha reduït una mica, fins al 30%. Però la diferència és poca. Per tant, hem d'insistir molt més amb aquesta incompatibilitat absoluta entre el mòbil i la conducció.