El Col·legi de Pedagogs de Catalunya, amb seu a Girona, alerta del buit socioeducatiu que hi ha a l'agost per a fills de famílies amb dificultats econòmiques, ja que aquest mes es redueixen les activitats d'entitats públiques i socials. Aquests professionals defensen que el temps de lleure i oci es consideri una activitat educativa tan important com l'escolar, que s'adapti a tots els contextos i necessitats socials.

Les vacances escolars ja han superat l'equador però encara queda pràcticament un mes perquè es reprenguin les classes, amb l'arrencada del curs 2016-2017. Per això, la junta del Col·legi de Pedagogs ha advertit que "el desert estival" té unes setmanes especialment crítiques a l'agost, quan la majoria de pares treballen i han de buscar alternatives per atendre els fills. De fet, els pedagogs apunten que nombroses famílies "troben feina precisament a l'estiu, en un moment en què la feina escasseja i és molt precària".

L'ens posa de manifest que "les activitats d'estiu no són econòmiques" i, per tant, "no estan a l'abast de les butxaques més modestes, de les famílies en situació de pobresa". Respecte aquestes últimes, remarquen que en aquestes condicions precàries tant s'hi troben famílies amb feina com d'altres que no.

Repensar el model de lleure

El Col·legi de Pedagogs de Catalunya planteja la necessitat de repensar el model del lleure educatiu i les activitats que s'ofereixen per tal de garantir l'accés de tots els infants, "especialment els més vulnerables". L'organisme lamenta que "l'activitat estival de casals i colònies encara sembla una acció educativa de segona" i "prescindible" quan, des del seu punt de vista, "compleix funcions de cura delegada i complementària a les famílies".

Els experts denuncien una discriminació derivada del context familiar i socioeconòmic, que "també condiciona les vacances d'estiu". Tal com ha dit el Col·legi, "la pedagogia alerta del buit que es produeix els mesos d'estiu, especialment a l'agost", per als fills "de famílies que no poden sostenir els recursos bàsics perquè gaudeixin d'un estiu d'esbarjo com la resta d'infants". Per aquest motiu, el Col·legi de Pedagogs de Catalunya ha volgut fer una reflexió pública sobre la cura de nenes i nens, sobretot els més vulnerables des del punt de vista socioeconòmic, quan les escoles estan tancades.