Els nous radars de tram de la demarcació de Girona es troben ja a la seva fase final d'instal·lació. Està previst que comencin a funcionar durant aquest mes, tal com ahir va recordar el Servei Català de Trànsit (SCT).

Els nous aparells estan col·locats a la N-II i la C-66. El primer radar -conformat per un aparell en cada sentit de la marxa- es troba situat a la N-II entre Agullana i Capmany. Ja s'hi pot veure com s'està muntant l'estructura i l'altra instal·lació s'ubica a la C-66, en concret entre el Gironès i el Baix Empordà.

Els aparells de control de velocitat anomenats radars de tram són unes màquines que registren les matrícules dels cotxes a inici i final de tram a través de càmeres, i si se supera la velocitat mitjana permesa se sanciona el conductor.

A la demarcació de Girona ja hi ha cinc radars d'aquesta tipologia funcionant i a finals del 2015 es van donar les dades de sancions amb els tres que llavors hi havia funcionant. Durant un any i mig es van caçar gairebé 6.500 conductors que sobrepassaven la velocitat permesa. En concret hi ha aparells ubicats a la N-II, a la coneguda popularment com a variant de Girona i l'altre està instal·lat a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera.

Tot i les sancions, des del Servei Català de Trànsit sempre s'ha destacat que l'objectiu d'aquest tipus de radar com és normal és reduir la sinistralitat. I com que són de velocitat mitjana, l'objectiu és que els vehicles mantinguin sempre la mateixa i així comencin a evitar que els conductors frenin quan saben que es trobaran un radar i que llavors segueixin conduint per sobre del que està permès.

Les obres dels dos nous radars de tram -quatre si se suma que n'hi ha un per cada sentit de la circulació- van començar a mitjan mes de juny d'aquest any.

Els aparells que es troben amb la càmera fins i tot ja instal·lada són els de la C-66. En aquest punt de la xarxa viària s'han col·locat dos aparells en ambdós sentits de la circulació -sentit Bordils i sentit Corçà- durant 8,7 quilòmetres i comptabilitzaran la velocitat mitjana entre els municipis de Corçà, Rupià, la Pera, Flaçà i Sant Joan de Mollet.

A la Nacional II a l'Alt Empordà també hi ha dos cinemòmetres, un per cada sentit de la via que transcorre entre Agullana i Capmany. Aquí els radars de tram controlaran els vehicles durant 2,9 quilòmetres tant en sentit Figueres com en direcció la Jonquera.

La seva ubicació s'ha decidit després d'analitzar la gran mobilitat que hi ha a les dues vies i també el seu grau d'accidentalitat. Cal recordar que la C-66 és una via molt transitda perquè uneix Girona amb la Costa Brava i on sovint també hi ha accidents de trànsit.

A la N-II com que en el seu tram nord no hi ha cap tipus de desdoblament i a més és una via amb alta mobilitat en ser la porta d'accés a França, també és necessària la instal·lació d'uns aparells que moderaran la velocitat dels cotxes en una zona de força revolts. La Nacional II a més en els seus trams no desdoblats acumula una gran accidentalitat des de fa molts anys.

Deu radars a Catalunya

Comptant els de Girona que es posaran en funcionament durant aquest mes d'agost, a tot Catalunya està previst que hi hagi un total de deu radars de tram funcionant. El Servei Català de Trànsit va decidir situar-los a l'autovia A-7 a Tarragona (entre Vila-seca i Altafulla), a la carretera C-16 a Cercs (entre Bagà i Berga), en un altre punt de la carretera C-16 a Sant Cugat del Vallès (entre Terrassa i Barcelona), a més dels dos gironins.