Cassà de la Selva ha decidit evitar les retencions innecessàries de vehicles a l'entrada de l'escola. I ho ha fet amb un sistema pioner que ha funcionat en altres països. Es tracta del «petó i adéu», o l'habilitació de zones especials d'aparcament d'aturada d'un màxim de 2 minuts per a vehicles motoritzats que serveixen per descarregar la mainada a les hores d'entrada i sortida del centre escolar.

En el cas de Cassà, aquests espais d'aturada especials (cinc en total) estan situats a prop de l'escola de La Salle i permeten que els infants arribin a la porta a través d'un camí segur. El regidor de Mobilitat, Emili Mató, va destacar que aquestes àrees pretenen que les famílies no s'aturin davant del centre escolar i provoquin retencions innecessàries al carrer Germà Agustí.

A més, aquests espais d'aturada, senyalitzats de color verd, funcionaran com a aparcaments normals a les hores que no siguin d'entrada i/o sortida del centre escolar o en període de vacances.

«Petó i adéu» és l'adaptació de la iniciativa Kiss and go, un projecte pioner que ja s'ha posat en marxa en altres ciutats europees i que serveix no només per evitar embussos sinó per fomentar els hàbits de vida saludables i l'autonomia dels infants.

Dos camins segurs

Gran part de l'èxit dels espais «petó i adéu» consisteix en la construcció dels anomenats «camins escolars segurs» entre la zona d'aparcament i l'escola. Per aquest motiu, Cassà de la Selva ha decidit habilitar-ne dos als carrers Xavier Carbó, Germà Agustí i Estació, les vies que connecten directament amb l'escola Aldric i el col·legi La Salle.

Segons fonts de l'Ajuntament, durant aquest estiu s'han fet actuacions per habilitar aquests itineraris que permetran que la mainada es desplaci a l'escola còmodament i de manera autònoma. Aquesta setmana s'estan acabant els darrers detalls com la senyalització vertical per tal que dilluns estigui tot a punt.

Els nous camins escolars segurs de Cassà busquen augmentar l'autonomia dels infants i promoure hàbits cívics, fomentar i donar preferència als mitjans de transport menys contaminants, reduir els desplaçaments en vehicle privat per minimitzar els seus impactes i millorar la seguretat viària, concretament dels alumnes, tal com ha explicat el regidor de Mobilitat, Emili Mató.

En tots els casos s'ha adequat un lateral dels carrers amb jardineres i amb un espai reservat exclusivament als vianants i a les bicicletes que passin de pujada per aquestes vies, s'ha posat senyalització especial per donar visibilitat als camins i s'han reubicat els contenidors i alguns aparcaments.

En el cas del carrer Xavier Carbó, també s'ha modificat el sentit de la circulació que ha passat a ser només de baixada i s'han fet diversos passos elevats per millorar la seguretat dels vianants a la cruïlla entre el carrer Xavier Carbó i el carrer Progrés i a davant de l'escola Aldric. També s'han fet dues actuacions per reduir els accidents a l'encreuament anteriorment mencionat i millorar la visibilitat a la cruïlla del carrer Xavier Carbó amb el passeig Ferrocarril.