El sindicat educatiu Ustec·STEs calcula que, per garantir la qualitat de l'ensenyament i cobrir les necessitats dels alumnes, cal crear «urgentment» 945 dotacions de professors a les comarques gironines. El portaveu del sindicat, Xavier Díez, va assegurar ahir que el «lleuger increment» que hi ha hagut aquest curs en el nombre de docents no és real perquè, analitzant l'evolució des del 2009, hi ha hagut un augment de l'11,4% d'alumnes però només han contractat un 0,8% més de mestres. «L'increment de ràtios i de complexitat a les aules es tradueix en res a les comarques gironines» va criticar.

?A més, el sindicat va denunciar «arbitrarietat i discriminació» en la designació de professors. Segons Díez, han detectat una desena de casos en què els directors que poden triar «a dit bona part de la plantilla» han evitat confirmar mestres embarassades, amb reducció de jornada per cura de familiar o professors que discrepen de la línia pedagògica de l'escola.

Segons el sindicat, la creació de 945 dotacions més de professors a la demarcació només serviria per estar «igual de malament» que el 2009 perquè, en realitat, en caldrien molts més. Díez va criticar que la consellera d'Ensenyament i el director dels serveis territorials es «pengessin medalles» ressaltant l'increment de professors per aquest curs en relació a l'anterior.

Ustec-Stes va criticar que posin el focus només d'un any per l'altre i posa dades sobre la taula per analitzar la progressió des del 2009. El curs ha començat a la demarcació amb 120.563 alumnes i 8.361 professors, 51 dotacions més que el setembre passat. Díez va exposar, però, que en 7 anys l'alumnat ha augmentat un 11,4% mentre que el de professors només un 0,8%. «És evident que la proporció no és la mateixa, hi ha un empitjorament de l'atenció que reben els alumnes i de les condicions laborals dels docents», va exposar el portaveu.

En el cas gironí, Ustec.Stes va afegir que aquesta desproporció encara afecta més perquè és una de les demarcacions amb més complexitat. «La demarcació és la té major percentatge d'alumnat estranger de tot l'estat, el 18%, i es multipliquen les problemàtiques d'urgència social», va exposar el sindicat que va afegir que per pal·liar la situació caldrien, almenys, més de 1.100 docents més.

Discriminació

Durant la valoració de l'inici de curs, Díez també va carregar contra «l'arbitrarietat i la discriminació» que provoca l'increment de poder dels directors de les escoles. «A la pràctica, poden triar a dit bona part de la plantilla», va afirmar. Ustec-Stes té detectats una desena de casos de discriminació perquè els directors no han confirmat docents per haver sol·licitat permisos de maternitat o reduccions de jornada per tenir cura de familiars, professors que han presentat candidatures alternatives a la direcció dels centres o mestres del claustre que discrepen de la línia pedagògica de l'escola.

A més, lamenten que molts d'aquests professionals no volen recórrer als tribunals per combatre aquestes injustícies. Ustec-Stes va afirmar que, si ho fan, s'exposen a entrar en una mena de «llista negra» entre directors i tenen por de no poder tornar a treballar.

Tres generacions en barracons

El portaveu també va criticar l'excés de barracons. «Tenim la medalla d'or amb 107 centres que tenen barracons», va lamentar. Díez va ressaltar que un de cada tres alumnes passen en algun moment de la seva formació per mòduls prefabricats i alerten que és un problema endèmic. «Es pot donar el cas que tres generacions d'una mateixa família hagin estudiat en barracons», va afirmar. El sindicat veu «mala fe» i «falta de planificació» per part del Departament i sospita que és una estratègia per afavorir les escoles concertades.

Díez va acusar Ensenyament de «negligent» pels problemes que hi ha hagut enguany en els nomenaments de setembre. «Ho atribueixen a un error informàtic que van corregir, però no estem segurs que els errors hagin quedat subsanats», va advertir Díez. El sindicat va alertar que de 760 nomenaments, van detectar desenes de casos de nomenaments de persones en especialitats diferents de les requerides, de baixa per maternitat, de places duplicades o vacants inexistents. També van lamentar que els nomenaments es fessin el dia 6 i no l'1 de setembre. «Alguns professors comencen sense que el tutor sàpiga ni com es diu ni què ha de fer i tot per estalviar-se 250.000 euros», va concloure.