Fa poc més d'una setmana va sortir a la llum -gairebé per casualitat- que quatre hotels de Lloret de Mar punxaven l'electricitat. Tot i que aquesta situació semblava sorprenent i insòlita, les dades d'Endesa apunten just el contrari. Durant el 2015, la companyia va detectar -de mitjana- més de 10 casos al dia d'empreses i de particulars de la província de Girona que tenien la llum punxada. Segons els càlculs d'Endesa, el frau elèctric de l'any passat a la demarcació va ser de 25 gigawatts hora (GWh). Es tracta, per tant, de menys de l'1% del consum elèctric anual, ja que el 2015 va ser de 3.600 GWh entre el conjunt dels municipis gironins.

En concret, la companyia va detectar en tot l'any passat 3.697 casos de llum punxada a la província de Girona. D'aquests, el 71% -2.624 casos- corresponen a 20 municipis gironins. Girona lidera el rànquing amb 429 fraus. També se situa al capdavant Figueres amb 371 casos, seguit de Lloret amb 259, Salt amb 253 i Blanes amb 239. Segons les dades del 2015 d'Endesa, la companyia va detectar 121 empreses o particulars que punxaven la llum a Castelló d'Empúries, 112 a Palafrugell i 110 a Sant Feliu de Guíxols.

A continuació se situa Palamós amb 87 fraus, Santa Coloma de Farners amb 83, Vidreres i Maçanet de la Selva amb 75 cadascun, així com Roses amb 74. En tot l'any passat, Endesa també va detectar 55 casos de llum punxada a Castell-Platja d'Aro, 54 a Tossa de Mar, 50 a Riells i Viabrea, 47 a Llagostera i 44 a Sils. Finalment, entre els 20 municipis gironins on la companyia va localitzar més fraus elèctrics el 2015, Caldes de Malavella i Arbúcies tenien 43 casos cadascun.

Més empreses

Sobre l'afectació del frau elèctric a la província de Girona, Endesa recorda que no subministra electricitat a tot el territori perquè, per exemple, no presta els seus serveis a la comarca del Pla de l'Estany ni a alguns municipis de la Garrotxa. Pel que fa al perfil dels casos de llum punxada, la companyia posa de manifest que -de manera generalitzada a tot l'Estat- el 80% dels fraus del 2015 corresponen a empreses de diferents sectors industrials i de serveis, mentre que el 20% restant a particulars. D'aquests casos de particulars, Endesa remarca que el 80% dels fraus són d'habitatges que tenen un nivell de consum elevat.

Per això, la companyia subratlla que el frau elèctric és «un recurs il·legal que utilitzen algunes empreses i grans consumidors domèstics per abaratir la factura», afectant així als abonats que paguen els serveis. «L'impacte negatiu del frau elèctric no repercuteix sobre la companyia», afegeix Endesa, que conclou: «Igual que amb el frau fiscal, afecta directament els recursos de la resta de les empreses i dels ciutadans». El motiu és que aquests milers de casos de llum punxada es tradueixen «en un increment de la factura» dels que paguen els serveis del subministrament elèctric.