L´aplicació de gestió d´incidències de l´atenció primària desenvolupada per l´Institut Català de la Salut a Girona ha estat premiada com a experidència innovadora en la gestió sanitària. L´ICS Girona ho ha estat amb el Premi Chiesi de Gestió Sanitària que atorga BSalut, una plataforma independent integrada per professionals dedicats a la clínica i a la gestió sanitària interesats en la innovació en l´àmbit de la salut. Amb aquests premis, que es van entregar dimarts durant la setena Trobada Anual de Directius, l´entitat vol valorar projectes innovadors en la gestió de la salut, que incorporin noves experiències pràctiques.

L´aplicació informàtica guardonada es va començar a desenvolupar l´any 2012 arran de la necessitat que tenien els 26 equips d´atenció primària (EAP) de l´ICS a Girona de recollir de forma sistemàtica les incidències que passen als seus centres, per tal de poder resoldre cada situació i fer-ne un seguiment.

En els centres de salut, dia a dia, ocorren incidències de tot tipus que poden afectar el correcte desenvolupament de les tasques assistencials. La recollida d´incidències és imprescindible per a la millora dels processos relacionats amb aquestes incidències i primordial en un sistema de millora contínua.

Per detectar-les i gestionar-les als equips d´atenció primària mateixos, es va encarregar a la Unitat de Qualitat d´Atenció Primària i a la Unitat de Tecnologies de la Informació i la Comunicació que desenvolupessin una eina per poder donar resposta a aquesta necessitat.

Tots els 1.300 professionals de la Direcció d´Atenció Primària Girona poden registrar incidències a l´aplicació, les quals són notificades als equips directius de l´EAP corresponent per correu electrònic. A partir del moment en què es registra una incidència, comença la seva gestió, de la qual se´n va fent un seguiment per als responsables del procés objecte de la notificació, directors de l´equip i professionals que l´han registrat.

L´aplicació es va desenvolupar l´any 2013 i es va llançar el gener de 2014. Un any després de la seva implementació es va crear un grup de treball per a la millora de l´aplicació.

Les millores detectades van ser aplicades durant 2015, i també es va estendre el programa a altres serveis (com són rehabilitació, atenció sexual i reproductiva o atenció continuada) i als tres equips d´atenció primària de l´Institut d´Assistència Sanitària.

Actualment, s´estan recollint suggeriments dels usuaris per a una futura versió revisada de l´eina.

Des del punt de vista quantitatiu el grau d´utilització de l´aplicació ha anat augmentant exponencialment. Així, amb la primera versió de l´eina, que va estar en funcionament des de l´1 de gener de 2014 fins al 30 d´octubre de 2015 (22 mesos), es van registrar un total de 5.884 incidències, amb una mitjana de 267 al mes.

Amb la segona versió, des de l´1 de novembre de 2015 fins al 31 de març de 2016 (5 mesos), es van notificar 4.142 incidències, amb una mitjana de 828 al mes.