Una organització estatal d'associacions de mares i pares d'alumnes, amb presència a Catalunya, fa una crida a boicotejar els deures almenys durant els caps de setmana de novembre. Aquesta iniciativa afegeix una peça més en el debat de la comunitat educativa al voltant de la conveniència o no que l'alumnat faci tasques escolars a casa.

La Confederació espanyola d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes (Ceapa) promou una vaga de deures perquè, entre d'altres raons, considera que són un motiu de desigualtat entre estudiants i una sobrecàrrega de feina, a més de perjudicar la vida familiar. La seva federació a Catalunya, la Fapaes, subscriu aquests arguments, que el seu president, Pere Farriol, va resumir assegurant que "els deures són un problema afegit a tots els que té l'escola".

Motiu de rebuig a l'alumnat

Farriol va apuntar que "no tots els ensenyants pensen que s'han de fer deures en la mateixa quantitat, hi ha escoles que ja veuen els problemes dels deures". Però també va alertar que, de manera general, l'encàrrec de feina suposa "una complicació important, perquè si els alumnes no han après la mecànica no els sabran fer a casa".

És en aquest punt on entra en joc la disparitat socioeconòmica de les famílies, ja que n'hi ha que "no tenen el nivell cultural necessari per ajudar els fills o els recursos econòmics per contractar un professor", va apuntar el president de Fapaes a Catalunya -que representa AMPA de Secundària.

Pere Farriol va insistir que "hi ha situacions molt desiguals, les notes dels que no fan els deures poden variar" i va advertir que aquest assumpte "provoca rebuig" a alguns estudiants, "crea mal ambient escolar i pot portar al fracàs". En opinió del representant de la Fapaes, "la feina no s'ha d'emportar a casa sinó que s'ha de quedar a l'escola, on sí han de tenir la manera i l'espai suficient per a l'alumnat que té més dificultats".

El president de la federació d'associacions de pares d'alumnes va aclarir que la seva entitat no posa en qüestió que l'alumnat hagi de repassar a casa, amb els pares, el que ha treballat a classe durant el dia o que hagin de promoure hàbits de lectura. Però també va defensar que les famílies s'han de posicionar respecte els deures davant els centres on estudien els seus fills i va afegir que la seva recomanació és adherir-se a la vaga.

A l'hora de fer propostes, Pere Farriol va demanar que el debat sobre el futur de l'educació que la consellera d'Ensenyament ha encarregat al Consell Escolar de Catalunya hauria d'incloure una solució comuna i consensuada per als deures escolars. En la seva opinió, "el canvi s'hauria d'emmarcar en el debat "Ara es demà"" -tal com l'ha denominat la Generalitat- i va insistir a exigir que "es canviïn els estereotips".