L'últim ple de l'Ajuntament d'Olot va aprovar per unanimitat el pla d'inspeccions d'activitats econòmiques del 2017 al 2026. A la pràctica, l'acord agrupa en una única inspecció totes les que es fan en posterioritat a l'activació d'una activitat econòmica.

El regidor de Medi Ambient, Josep Guix (PSC), va explicar que es tracta d'un document consensuat entre tots els ajuntaments de la Garrotxa i aprovat pel Consell comarcal.

Guix va assenyalar que a partir de l'aprovació d'una llei del 21 de juliol del 2015, una persona pot començar una activitat econòmica a partir de comunicar-ho a l'Ajuntament i sense inspeccions prèvies. Va precisar que, lògicament, ha de presentar un projecte signat pel responsable de l'activitat i per un arquitecte tècnic. El regidor va resumir que "pot obrir sense que l'Ajuntament li vagi a dir que està bé".

Guix va continuar explicant que, un cop l'establiment estigui obert, l'Ajuntament ha de comprovar si el que el document tècnic exposa a la pràctica és real. Va precisar que l'origen del sistema està en la voluntat d'eliminar traves administratives en temps de crisi i va indicar que la llei marca diferents inspeccions, entre les quals va enumerar "les deixalles, els sorolls i la seguretat alimentària". Llavors, segons el regidor de Medi Ambient, el que estableix el pla és que en un sol dia l'activitat econòmica passi totes les inspeccions. Va indicar que el pla preveu que cada inspecció tingui una validesa de 10 anys. És a dir, si l'activitat continua al cap de 10 anys la tornaran revisar. Guix va explicar que és un sistema similar al de les inspeccions tècniques de vehicles.