L'aeroport de Girona-Costa Brava va registrar aquest estiu un 38% més d'afectats per cancel·lacions i retards de vols respecte a l'any passat. Així ho revela el balanç que la companyia de reclamació de vols Gate28 ha elaborat en base als mesos de juny a setembre.

Les dades indiquen que durant aquest període hi va haver a Girona un total de 62 incidències. D'aquestes, nou van correspondre a vols cancel·lats, mentre que 52 van ser retards. Tanmateix, només 43 de les 62 incidències tenen les condicions necessàries per ser compensades econòmicament per les aerolínies.

Així, segons Gate28 aquestes 43 reclamacions i cancel·lacions van afectar 6.450 passatgers. La xifra durant l'estiu de 2015 va ser de 4.650 afectats, i el 2014 va rondar els 4.350. Aquest augment del 38% es va produir malgrat la davallada constant del nombre de vols en els últims tres anys a Girona per part de Ryanair, la companyia majoritària a Vilobí d'Onyar. Tot i això, ahir Gate28 va evitar atribuir les incidències a una companyia completa.

Una altra dada del balanç revela que si tots els més de 6.000 afectats exercissin el seu dret a reclamar, les aerolínies afectades haurien de pagar 1,9 milions d'euros. És a dir, 600.000 euros més que la suma total del 2015. Gate28 va explicar que «el gruix de gent que acaba reclament és, normalment, força elevat». Alguns ho fan pel seu compte però molts altres recorren a empreses com Gate28 perquè els facin la gestió per ells.

«Amb el cas de Vueling d'aquest estiu, per exemple, vam tenir molta feina. La companyia va mentir els usuaris dient-los que tenien només deu dies per reclamar. En realitat, la normativa diu que amb la targeta d'embarcament l'usuari té fins a 10 anys per reclamar. Però és clar, molts no ho sabien, això», van relatar fonts de la companyia.

D'acord amb la legislació europea, els vols amb menys de 1.500 quilòmetres de recorregut cancel·lats o que acumulen un retard de més de tres hores es compensen amb fins a 250 euros per persona. Els que tenen un trajecte entre 1.500 i 3.500 quilòmetres permeten una indemnització de fins a 400 euros, mentre que la indemnització per als que superen els 3.500 quilòmetres de viatge és de fins a 600 euros.

A l'agost de 2015, Gate28 va llançar un calculador d'indemnitzacions per a vols amb retards o cancel·lats que permet saber si un passatger té dret a una indemnització de fins a 600 euros per persona. Amb el suport d'EUClaim, una de les majors companyies europees del sector -amb una base de dades de milions de vols i informació meteorològica actualitzada- els passatgers poden saber a l'instant si tenen dret a reclamar.