La Fageda d'en Jordà es prepara un any més per rebre una important quantitat de visitants que volen veure l'espectacle que ofereix aquest espai natural a la tardor amb el canvi de color de les fulles. Aquesta arribada massiva que es concentra sobretot els caps de setmana, genera cada any problemes de mobilitat perquè els dos aparcaments que hi ha no poden assumir tot el volum de vehicles en moments puntuals, fet que provoca importants cues i situacions de risc entre conductors i vianants, perquè alguns opten per aparcar els vehicles als vorals de la GI-524 que connecta Santa Pau amb Olot. Enguany, el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa ha reforçat la senyalització que indica els punts més perillosos de la carretera on no es pot aparcar i també s'ha contractat un segon vigilant al pàrquing de Can Serra que estarà a peu de carretera i dirigirà el trànsit quan aquest aparcament estigui complet.

Des del parc aconsellen visitar la zona fora de l'horari més freqüentat -de les deu del matí fins a les dues del migdia- i si pot ser, accedir-hi a peu i deixar el vehicle a Olot. "Ho recomanem per una major qualitat de la visita", subratlla el director del parc, que no descarta demanar el suport dels Mossos d'Esquadra si el trànsit es complica, tal com van haver de fer ahir diumenge amb retencions de fins a 5 quilòmetres a la C-152 durant el matí.

Ahir diumenge la zona de La Fageda d'en Jordà va registrar la primera aglomeració important d'aquesta tardor. Va ser el matí i durant unes dues hores hi va haver retencions de fins a 5 quilòmetres a la C-152 i 3 quilòmetres més a la C-37, que van obligar a haver de muntar un dispositiu policial per regular el trànsit.

Des del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa s'han proposat intentar millorar la mobilitat i la seguretat viària durant els canvis d'estació -primavera i tardor-. que és quan hi ha més afluència. L'any passat es va registrar un rècord de 2.500 visitants en un sol dia. La falta d'aparcament provoca situacions de risc, com ara que alguns usuaris acabin aparcant al voral i després caminin per l'asfalt fins arribar a lloc mentre hi circulen també vehicles.

Per intentar evitar els vehicles mal aparcats al voral, en els pròxims dies es posaran nous senyals de prohibit aparcar en aquells punts més "delicats" al voral de la GI-524, la carretera que connecta Santa Pau amb Olot que permet arribar fins a la fageda. Es vol dissuadir així els conductors de no deixar els vehicles a aquestes zones i evitar problemes de seguretat entre vianants i conductors.

A més a més, des de principis d'octubre el parc ha contractat un segon vigilant a l'aparcament de Can Serra a banda del que hi ha a la guingueta per donar el tiquet de pagament als usuaris. Aquest segon, que es preveu que treballi fins a principis de desembre, s'encarregarà de dirigir el trànsit a peu de carretera en aquells moments en què ja no quedin places. "El que fa és tallar l'entrada a l'aparcament i evitar que els vehicles s'esperin, pensant-se que hi ha places i provocant importants retencions a la carretera", detalla el director del parc, Xavier Puig. També es disposa d'una altre aparcament, el de Santa Margarida, però aquest no sol ser tant problemàtic perquè hi ha més rotació de vehicles. Entre ambdós espais hi ha unes 300 places d'aparcament.

Si amb això no n'hi ha prou, des del parc tenen previst demanar ajut als Mossos d'Esquadra per gestionar millor les possibles aglomeracions i els problemes de trànsit que es puguin generar com ja han fet en nombroses ocasions i tal com va succeir ahir. També compten amb els Agents Rurals, que s'encarreguen de vigilar que es respecten les restriccions de vehicles motor en camins secundaris. Aquells conductors que no segueixin les normes s'exposaran a ser sancionats.

Evitar les hores punta i accedir amb cotxe

La Fageda d'en Jordà és un espai emblemàtic al cor d'aquest parc natural a la Garrotxa on es promou el silenci i el gaudi de la natura. Per poder tenir una visita de qualitat, s'aconsella evitar les hores punta, sobretot en cap de setmana. De les deu del matí fins a les dues de la tarda, que és el període de més afluència a la tardor. Així mateix, es recomana arribar fins a aquest espai caminant, després d'aparcar el vehicle a Olot. "És una ruta paisatgísticament molt agraïda i t'estalvia els possibles problemes d'aparcament", afirma Puig.

El projecte tècnic del futur carril per a vianants i bicicletes a finals d'any

Aquestes mesures s'han posat en marxa a l'espera que el futur carril per a vianants i bicicletes que s'ha de construir a la zona sigui una realitat. Tal com es va anunciar fa uns mesos des de Territori i Sostenibilitat, es tracta d'un tram de 3,1 quilòmetres que unirà la urbanització de Can Blanch (proper a Can Serra) i l'aparcament de Santa Margarida. En aquests moments, s'està redactant el projecte tècnic en col·laboració amb l'Ajuntament de Santa Pau, el parc i una consultoria i es preveu que estigui acabat de definir a finals d'any. L'adjudicació de les obres -tenen un cost de 800.000 euros- dependrà de la disponibilitat pressupostària de la Generalitat. Des del parc subratllen que és una obra "necessària" i recorden que tindrà continuïtat des de Santa Margarida fins al nucli de Santa Pau. De fet, les obres d'aquest segon tram ja han començat. L'Ajuntament les finançarà a través d'una partida del Pla de Foment de Turisme de la Generalitat. Es calcula que tenen un cost d'uns 70.000 euros.