El diumenge 30 d'octubre i ahir dilluns dia 31 van tenir lloc les primeres aglomeracions d'aquesta tardor per veure els boscos de la Fageda d'en Jordà. Va ser al matí de diumenge i durant unes dues hores quan hi va haver retencions de fins a 5 quilòmetres a la Garrotxa la C-152 (a les Preses) i 3 quilòmetres més a la C-37 (Túnels de Bracons), que van obligar a muntar un dispositiu policial per regular el trànsit. Ahir, hi va haver cues per entrar a l'aparcament de la Fageda.

Des del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa han proposat intentar millorar la mobilitat i la seguretat viària durant els canvis d'estació -primavera i tardor- que és quan hi ha més afluència. L'any passat es va registrar un rècord de 2.500 visitants en un sol dia. La falta d'aparcament provoca situacions de risc, com ara que alguns usuaris acabin aparcant al voral i després caminin per l'asfalt fins arribar a lloc mentre hi circulen també vehicles.

Per intentar evitar els vehicles mal aparcats al voral, en els pròxims dies el Parc posarà nous senyals de prohibit aparcar en aquells punts més delicats al voral de la GI-524, la carretera que connecta Santa Pau amb Olot i que permet arribar fins a la Fageda. La idea és dissuadir així els conductors de no deixar els vehicles a aquestes zones i evitar problemes de seguretat entre vianants i conductors.

A més a més, des de principis d'octubre el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa ha contractat un segon vigilant a l'aparcament de Can Serra a banda del que hi ha a la guingueta per donar el tiquet de pagament als usuaris.

Aquest segon, que es preveu que treballi fins a principis de desembre, s'encarregarà de dirigir el trànsit a peu de carretera en aquells moments en què ja no quedin places. El que fara és tallar l'entrada a l'aparcament i evitar que els vehicles s'esperin, perquè pensen que hi ha places i provoquin importants retencions a la carretera, detalla el director del Parc, Xavier Puig.

El Parc també disposa d'una altre aparcament, el de Santa Margarida, però aquest no sol ser tan problemàtic perquè hi ha més rotació de vehicles. Entre ambdós espais hi ha unes 300 places d'aparcament. Si amb això no n'hi ha prou, des del Parc tenen previst demanar ajut als Mossos d'Esquadra per gestionar millor les possibles aglomeracions i els problemes de trànsit que es puguin generar com ja han fet en nombroses ocasions i tal com va succeir abans-d'ahir.

També compten amb els Agents Rurals, que s'encarreguen de vigilar que es respectin les restriccions de vehicles de motor en camins secundaris. Aquells conductors que no segueixin les normes s'exposaran a ser sancionats. També per això s'insta a evitar les hores punta i accedir amb cotxe a La Fageda d'en Jordà, espai on es promou el silenci i el gaudi de la natura.

Per poder tenir una visita de qualitat, el Parc aconsella evitar les hores punta, sobretot en cap de setmana: de les deu del matí fins a les dues del migdia, que és el període de més afluència a la tardor.

Així mateix, es recomana arribar fins a aquest espai caminant, després d'aparcar el vehicle a Olot. «És una ruta paisatgísticament molt agraïda i t'estalvia els possibles problemes d'aparcament», afirma Puig.

Aquestes mesures s'han posat en marxa a l'espera que el futur carril per a vianants i bicicletes que s'ha de construir a la zona sigui una realitat.