A la demarcació de Girona hi ha els dos radars que més multen de tot Catalunya. Segons les dades del Servei Català de Trànsit, en només cinc anys el que hi ha a la C-31 a Platja d´Aro i el que es troba ubicat a la C-35 a Caldes de Malavella han recaptat més de 19,4 milions d'euros.

El primer del rànquing és el de l´autovia de Platja d´Aro, que en els últims cinc anys ha recaptat 12,7 milions d´euros. En aquesta via que uneix Girona amb la Costa Brava aquest aparell no està exempt de polèmica. I és que durant els seus primers cinc mesos de funcionament es van arribar a imposar fins a 21.000 sancions, segons dades de principis del 2012. Un fet que va obligar a ­senyalitzar-lo.

Primer lloc del rànquing

Ara entre el 2010 i el 2015 en aquest punt de la C-31 on s´ha de circular a 80 quilòmetres per hora s´han arribat a imposar fins a 192.066 sancions. Pel que fa al segon lloc del rànquing, és també gironí i és el que s´ubica a l´autovia que uneix Maçanet amb la Costa Brava. Està ubicat a la C-35, al quilòmetre 91,2 a Caldes de Malavella. En aquest punt de la geografia gironina s´han caçat fins a 100.281 conductors en els últims cinc anys. Aquí cal anar a 100 quilòmetres per hora però molts conductors ho han sobrepassat. Aquí s´han recaptat més de 6,7 milions d´euros durant aquest període.

Segons va avançar ahir el Diari Ara, al tercer lloc d´aquest rànquing hi ha un cinemòmetre que ja no és gironí. Es troba a Gavà, a la carretera C-245. En aquest punt de la xarxa viària catalana s´han sancionat 513.720 conductors en cinc anys, cosa que suposa haver recaptat fins a 5,4 milions per part del SCT.

«No són recaptatoris»

Des del Departament d´Interior, el conseller del ram, Jordi Jané, va assegurar ahir que el radar que instal·len a les carreteres «no té afany recaptatori» i que «el millor radar és aquell que no es dispara mai. Aquell que està avisat i que fa que la gent redueixi la velocitat». En una entrevista a RAC1, va anunciar la instal·lació de més radars de tram.

També va destacar que «un radar no ha de ser recaptatori, si n'hi ha s'haurien de revisar. Ara bé, seria molt dolent que es tregui un radar i que hi tornin els accidents».

Pel que fa als nous radars de tram, va ressaltar que han d´estar «molt ben ubicats però si el conductor va a la velocitat que marca el senyal, el radar no es dispararà mai. A més, hi ha una franja de marge d'error que és del 8 per cent».

Els aparells de control de velocitat anomenats radars de tram són unes màquines que registren les matrícules dels cotxes a inici i final de tram a través de càmeres, i si se supera la velocitat mitjana permesa se sanciona el conductor.

A les comarques gironines ja hi ha cinc radars d'aquesta tipologia funcionant. En concret hi ha aparells ubicats a la carretera N-II, a la coneguda popularment com a variant de Girona i l'altre està instal·lat a la C-65 entre Cassà de la Selva i Llagostera. Està previst que abans no acabi l´any se´n posin en marxa quatre més, a la N-II i a la C-66 al seu pas per Agullana i Corçà, respectivament.

Més radars per tram

Jané va informar que està previst que es col·loquin més radars per tram a Catalunya, però no va precisar encara en quines vies. Va explicar que s´opta per aquest tipus de màquina perquè «hi haurà més radars per trams. El que no és modern és incrementar els radars per punt perquè genera l'efecte de «no vull que em multin i freno de cop».

Els països més avançats introdueixen els radars per trams». Finalment, Jané va destacar que va començar «l'any molt malament amb 20 persones mortes en dos accidents múltiples», un d´ells a Pont de Molins, amb set morts.