Olot ha tingut 286 situacions de pobresa energètica des del 5 d'agost del 2015. En aquesta data va entrar en vigència la Llei de Pobresa Energètica. Des de llavors, hi ha hagut 87 avisos d'aigua, 106 de llum i 28 de gas. Les dades les va donar Josep Berga (regidor d'Atenció a les Persones per PDCat) en el darrer ple.

Berga va respondre una pregunta d'Anna Descals (CUP). Descals va demanar pel funcionament dels circuits que eviten els talls de subministrament a les famílies sense recursos. Va exposar l'existència de localitats, on s'han donat casos de talls de subministrament a famílies amb carències encara que la llei ho prohibeixi.

Berga va plantejar que a Olot no ha transcendit cap tall de subministrament des de fa 14 mesos. Va recordar que llavors va tenir lloc un tall que va provocar una manifestació de la Plataforma de la Hipoteca davant de la seu de Fecsa Endesa a la localitat.

En referència als circuits va explicar des de l'inici de l'aplicació de la llei -abans de fer un tall de gas o d'aigua-, la companyia ha de comunicar a l'Ajuntament que farà el tall. Llavors, l'Ajuntament li ha de respondre si el consumidor està en una situació vulnerable o no ho està. Va precisar que si l'Ajuntament no respon no poden tallar, perquè el silenci administratiu va a favor de les persones.

En cas que el consumidor sigui una família en situació de vulnerabilitat, l'Ajuntament envia l'informe a la companyia i el tall no té lloc.

Va plantejar que en els casos de les companyies de proximitat, com SOREA (aigua) o Bassols (electricitat) els circuits funcionen molt bé. Va explicar: «Mai tallen abans d'un festiu o un cap de setmana». Va precisar que no tallar no suposa treure el deute.

En el cas de les companyies més grans, el fet que hi hagi poca comunicació entre les àrees de distribució i de comercialització ho complica més. Això no obstant -segons Berga-, sempre hi ha una resolució òptima.

Va plantejar que a vegades hi ha famílie que estan més d'un any sense poder pagar el subministament i, en conseqüència, les companyies es dirigeixen a l'Ajuntament. Llavors -segons sigui l'Informe de Benestar Social-, l'Ajuntament atorga ajuts d'emergència social perquè els afectats puguin pagar i sortir de la situació.