El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) renovarà la flota d'helicòpters medicalitzats que té repartits en quatre punts de Catalunya, entre ells, el que hi ha a l'hospital Josep Trueta de Girona. Les quatre noves aeronaus AirbusH135 estaran operatius a principis del 2017 i substituiran els Eurocopters EC135 que han realitzat el servei des del 2005.

Les noves unitats aèries incorporen millores tant per l'aparellatge com en el material electromèdic embarcat. Entre altres qüestions, disposen de més capacitat de càrrega i velocitat, i estan preparats per al vol nocturn, un fet que podria ser realitat durant l'any vinent un cop s'enllesteixin un conjunt de millores a determinades bases aèries, segons ha explicat aquest matí el conseller Toni Comín a l'hospital Parc Taulí de Sabadell, on hi ha la primera base que estrenarà un nou helicòpter.

S'ha actualitzat tota l'electromedicina que contenen els helicòpters, incloent-hi un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d'última generació. Es tracta d'un aparellatge que s'adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, ja que és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar fins al lloc de l'incident. A més, les noves aeronaus disposen de diversos sistemes de navegació i posicionament per satèl·lit que faciliten i optimitzen la localització dels sinistres.

L'activitat dels helicòpters

El total d'activacions d'helicòpter que ha realitzat el SEM el 2015 ha estat de 2.780, gairebé un 10% més que l'any anterior, quan se'n van realitzar 2.530, i un 45% més que l'any 2011, abans de la creació de la Unitat de Mitjans Aeris, que ha possibilitat una gestió més eficient de l'activitat de les aeronaus.

L'helicòpter amb base a Girona és el segon amb més activitat el 2015, amb 499 hores de vol; precedit pel de Sant Cugat, amb 684 hores. Després aniria el que té la base a Móra d'Ebre, amb 374 hores de vol i l'helicòpter amb base a Tremp, amb 370 hores de vol.