El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) renovarà la flota d'helicòpters medicalitzats que té repartits en quatre punts de Catalunya, entre ells, el que té la base a l'hospital Josep Trueta de Girona. Les quatre noves aeronaus AirbusH135 estaran operatives a principis del 2017 i substituiran els Eurocopters EC135 que han realitzat el servei des del 2005.

Entre les principals novetats dels nous aparells, destaca la capacitat per fer vols nocturs, «la gran assisgnatura pendent» del servei d'emergències, segons va recordar ahir el conseller de Salut, Toni Comín, durant la presentació de les noves aeronaus a Sabadell.

La capacitat per fer vols nocturns posa el SEM «als estàndards europeus més avançats», va afegir el responsable de Salut, que va explicar que volar de nit podria ser realitat durant l'any vinent un cop s'enllesteixin determinades millores en algunes bases aèries.

Els vols de nit, però, es faran en casos molt concrets i quan sigui evident que el rescat aeri pot ser més ràpid que el terrestre, segons va detallar després nou director del SEM, Joan Sala.

Les noves unitats aèries, que tenen un cost de 5,4 milions d'euros cadascun, incorporen millores tant per l'aparellatge com en el material electromètic embarcat. Disposen de més capacitat de càrrega i velocitat, ja que poden aconseguir una velocitat de creuer de 260 km/h, i guanyen estabilitat respecte els anteriors helicòpters. També incorporen aire condicionat, pilot automàtic i navegació GPS per optimitzar la localització dels sinistres.

Així mateix, s'ha actualitzat tota l'electromedicina que contenen els helicòpters, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d'última generació. Es tracta d'un aparellatge que s'adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, segons ha informat Salut, perquè és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar fins al lloc de l'incident.

A més de Girona, hi ha tres punts més de Catalunya amb helicòpter medicalitzat per cobrir tot el territori. N'hi ha també a Móra d'Ebre, a Tremp i fins ara a Sant Cugat, en una base que es trasllada a l'hospital Parc Taulí de Sabadell.

L'activitat dels helicòpters

Durant el 2015, el SEM va realitzar 2.780 activacions d'helicòpter, gairebé un 10% més que l'any anterior, quan se'n van realitzar 2.530, i un 45% més que l'any 2011, abans de la creació de la Unitat de Mitjans Aeris, que ha possibilitat una gestió més eficient de l'activitat de les aeronaus.

L'helicòpter instal·lat a l'hospital de Girona és el segon aparell amb més activitat, amb 499 hores de vol, precedit del de Sant Cugat, amb 684. El que té la base a Móra d'Ebre va fer 374 hores de vol i el de Tremp, 370.