El tram Figueres-Perpinyà és sis cops més costós per als trens que per als camions

La Comissió Europea detecta problemes tècnics en el tram transfronterer Figueres-Perpinyà. Un informe determina que aquest recorregut és sis vegades més costós per als trens que per als camions

28.11.2016 | 14:43

El trànsit de mercaderies de la línia ferroviària d'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà no és rendible. El problema s'ha fet evident amb la fallida (i posterior liquidació) de TP Ferro, l'empresa que gestiona el túnel del Pertús per on passen els trens d'alta velocitat. Conscient de la situació, la Unió Europea (UE) ha posat el focus en aquesta qüestió. El coordinador de la Comissió Europea en el corredor mediterrani, Laurens Jan Brinkhorst, va crear a principis d'aquest any un grup de treball específic per estudiar el trànsit de mercaderies d'alta velocitat entre Figueres i Perpinyà.

Brinkhorst va prendre aquesta decisió una vegada la Comissió Europea havia arribat a la conclusió que en el tram transfronterer Figueres-Perpinyà les dificultats es plantegen «únicament en el transport de mercaderies i no en el de viatgers». «Mentre els trens de passatgers només circulen per la línia d'alta velocitat, plenament interoperable, els de mercaderies també circulen per la xarxa ferroviària convencional en la qual prevalen els sistemes nacionals, sobretot de senyalització», va exposar la Comissió.

Després d'uns mesos, el grup creat per Brinkhorst ha detectat «diversos» problemes tècnics en aquesta connexió ferroviària. «Alguns d'aquests, en particular els que es refereixen al subministrament elèctric dels trens de mercaderies pesants, s'han pogut resoldre», ha explicat aquesta setmana la Comissió Europea, en una resposta a una pregunta parlamentària que havia fet l'eurodiputat Francesc Gambús. Pel que fa a la resta de problemes, els que «queden pendents», s'estan estudiant «des dels organismes competents dels dos estats membres afectats». Tot i això, en la resposta no s'han detallat quines són les altres dificultats detectades.

Rendiment insatisfactori

Així mateix, en una altra resposta –a una pregunta parlamentària conjunta que havien fet alguns eurodiputats catalans–, la Comissió ha deixat clar que comparteix «la posició global» del Tribunal de Comptes de la UE, que ha considerat que «el rendiment del transport de mercaderies per ferrocarril a Europa segueix sent insatisfactori». El cas és que el Tribunal de Comptes va publicar un informe aquest any en el qual va alertar, entre altres aspectes, que «no s'han complert els objectius» del tram Figueres-Perpinyà d'alta velocitat, ja que va determinar que «menys de quatre trens de mercaderies» utilitzen diàriament –de mitjana– aquesta línia.

Aquest informe també va calcular que en el tram Figueres-Perpinyà, el cost d'accés a la línia és sis vegades superior per a un tren que per al nombre equivalent de camions que es desplacen en el mateix recorregut per autopista. Per això, en la resposta anterior, la Comissió ha aprofitat per recordar que «el trànsit de mercaderies per ferrocarril té un paper fonamental en el sistema de transport del futur». Fins i tot, ha estat taxativa: «La Comissió ha emprès diverses iniciatives per corregir aquesta situació, però també es necessita la ferma voluntat política dels estats membres», ha conclòs en la seva declaració.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Comarques

Representants dels integrants de la xarxa.
Una vintena d'institucions i entitats gironines s'alien en la lluita contra el tabac

Una vintena d'institucions i entitats gironines s'alien en la lluita contra el tabac

Hospitals, entitats i col·legis professionals treballaran per reduir l'exposició al fum, prevenir...

Els tres llocs que desapareixeran del litoral gironí pel canvi climàtic

Els tres llocs que desapareixeran del litoral gironí pel canvi climàtic

La pujada del nivell del mar derivat de l'augment de les temperatures amenaça d'inundar part de la...

«Ens diuen que ho estem fent bé però alhora és un repte i una responsabilitat»

«Ens diuen que ho estem fent bé però alhora és un repte i una responsabilitat»

El Castell Peralada Restaurant ha obert portes l'endemà que la guia Michelin els hagi atorgat la...

RoboCAT, el campionat de robòtica «low cost» i lliure de Catalunya

RoboCAT, el campionat de robòtica «low cost» i lliure de Catalunya

El RoboCAT aspira que la tercera edició, que disputarà la final a l'escola Els...

L´ocupació hotelera a Girona cau un 8,8% a l´octubre

L´ocupació hotelera a Girona cau un 8,8% a l´octubre

Tot i el descens, les comarques gironines registren el tercer millor mes d'octubre de la història

El PDeCAT d´Olot decideix governar sol, després d´haver fet fora el PSC

El PDeCAT d´Olot decideix governar sol, després d´haver fet fora el PSC

Josep Berga, Josep Gelis i Jordi Alcalde es queden part de les regidories del Partit dels...

Enllaços recomanats: Premis cinema