El Departament d´Ensenyament ha reconegut una cinquantena de projectes d´innovació pedagògica de 37 escoles i instituts gironins, entre els quals n´hi ha de relacionats amb l´impuls de la lectura, l´experimentació pel plurilingüisme, la implantació de la robòtica a l´aula, l´intercanvi educatiu amb altres països, la renovació en FP, la doble titulació de Batxillerat catalana i francesa, l´aplicació dels escacs a l´escola, l´ús de les tecnologies mòbils, el servei comunitari o la promoció de la qualitat i la millora contínua.

Al juliol, Ensenyament va reconèixer oficialment 23 programes innovadors en el currículum, l´organització, la metodologia, la gestió o la cooperació amb la comunitat educativa, entre d´altres. El paquet inclou iniciatives promogudes per les direccions generals d´Infantil i Primària, d´ESO i Batxillerat, d´Atenció a la Família i Comunitat Educativa, de FP inicial i Ensenyaments de règim especial; i per la Subdirecció general de Llengua i plurilingüisme.

El director dels Serveis Territorials d´Ensenyament a Girona, Josep Polanco, explica que «posem tant d´èmfasi en la innovació perquè els centres cada vegada tenen més capacitat d´organitzar-se a nivell pedagògic». Però deixa clar que «no es tracta de fer les coses diferents perquè sí», sinó perquè quan l´alumnat acabi Primària o Secundària estigui «ben preparat per continuar la postobligatòria i assoleixi bé les capacitats que marquem en el currículum».

«La idea és que els centres vagin desenvolupant la innovació adaptada al seu context», concreta Polanco, tot argumentant que «cada perfil social marca realitats diferents». Com a exemple, es refereix al treball basat en el model de cooperativa, «que busca la participació, la col·laboració de l´equip, l´empatia, les habilitats socials... per trencar esquemes estàndards d´un sistema més tradicional». Ara bé, el director territorial remarca que cada centre sotmet el seu projecte a avaluació, «per comprovar que assoleix l´objectiu buscat: que l´alumne aprengui més i millor». El llistat de centres i projectes creixerà a mesura que així se sol·liciti i es validi.

Respecte a altres iniciatives significades amb la innovació educativa, com Escola Nova 21 o els projectes impulsats per l´associació Rosa Sensat, Polanco diu que poden ser complementàries.