La proximitat de les proves de 3r i 6è de Primària tornen a mobilitzar les famílies contràries a aquestes avaluacions, perquè no hi veuen cap objectiu pedagògic sinó un incentiu de la competició entre centres i un agreujament de la segregació escolar. Com ha fet els últims dos cursos, la Federació d'associacions de mares i pares d'alumnes de Catalunya (Fapac) ha posat en marxa una campanya a favor de l'objecció a les proves.

La primera d'aquestes avaluacions prevista en el calendari del Departament d'Ensenyament és la de 3r, que les escoles hauran de realitzar entre el 28 de febrer i el 13 de març. Les proves de competències bàsiques de 6è estan programades pels dies 4 i 5 de maig.

Ensenyament concreta que les proves diagnòstiques de 3r de Primària inclouran una valoració específica del nivell de llengua catalana i castellana, en la que es tindrà en compte tant la comprensió oral i lectora com l'expressió parlada i escrita; i es completarà amb la valoració de la competència matemàtica dels infants. La Conselleria afirma que les proves tenen caràcter orientatiu i formatiu per als centres, sense efece en l'expedient acadèmic de l'alumne.

La Fapac, però, manté la campanya contra aquestes proves externes perquè opina que «estressen» les escoles i que «en comptes d'ajudar a revertir les mancances del sistema educatiu fomenta la competició entre centres, agreuja la creixent segregació escolar i encotilla i menysté els projectes d'innovació i renovació pedagògica». Per fer visible l'objecció de les famílies, la federació demana als pares que es neguin a portar els fills a fer les proves i proposa que les AMPA organitzin activitats reivindicatives paral·leles.

Obrir la porta als rànquings

La Fapac Girona dona suport a la campanya i, encara que el curs passat no van aconseguir que s'hi adherís cap AMPA, la seva presidenta, Gisel·la Vicens manté que aquest tipus de proves «obren la porta als rànquings d'escoles i fomententen l'estigmatització».