El Servei Local de Teleassistència Domiciliària de Dipsalut ha tancat el 2016 amb 7.298 persones usuàries en el conjunt de la demarcació de Girona. Això significa un creixement de 554 usuaris respecte l’any anterior, un 8% més. Es tracta d'un servei públic d'atenció domiciliària que permet millorar l'autonomia de les persones grans que viuen soles o que passen moltes hores sense companyia. Els usuaris porten un penjoll que es connecta al telèfon fix de manera que si pateixen alguna caiguda o qualsevol incident han de prémer el botó que hi ha al penjoll i immediatament el centre d'atenció rep l'alerta i es valora el tipus d'emergència i l'actuació necessària. Durant el 2016, s'han atès 6.590 emergències, més de la meitat sanitàries i 1.528 per problemes socials.

La memòria anual del Servei Local de de Teleassistència Domiciliària de Dipsalut, l'Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, indica que durant el 2016 es va donar cobertura al 6,3% de la població de més de 65 anys a les comarques gironines, un 0,5% més respecte el 2015. Pel que fa al perfil dels usuaris, la majoria són dónes -un 78% (5.723) mentre que el 21,5% restant són homes (1.575).

El servei s’ha prestat a persones residents a 215 dels 222 municipis de la demarcació. Els territoris amb una major cobertura han estat la Garrotxa (9,88%), el Gironès (8,06%) i el Ripollès (7,98%). La comarca amb menys cobertura ha estat La Selva (2,76%).

El perfil de l'usuari

En relació a l’edat, el 83% de les persones ateses tenen més de 80 anys. El 9% són persones d’entre 75 i 79 anys i el 5%, d’entre 65 i 74 anys d’edat. Només un 1% dels usuaris tenen menys de 65 anys. La majoria, un 57,31%, viuen sols.

Pel que fa al grau d'autonomia, el 64% tenen un grau alt, és a dir, no necessiten ajuda per dur a terme les activitats més bàsiques del seu dia a dia. El 33% sí requereixen d’aquesta ajuda i el 3%, no gaudeix d’autonomia.

Durant el 2016 s’ha rebut un total de 1.808 noves sol·licituds del servei, 118 més que l’any anterior. I d'aquest total, 1.446 han passat a tenir els aparells de teleassistència.

Què és aquest servei?

El servei de teleassistència permet millorar l'autonomia de les persones grans que viuen soles o que passen moltes hores sense companyia, ja que aporta més qualitat de vida oferint-los seguretat, companyia i atenció permanent les 24 hores i els 365 dies a l'any. L’ofereixen Dipsalut, conjuntament amb els Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social i ajuntaments de la demarcació.

Els usuaris porten un penjoll que es connecta al telèfon fix i que té una cobertura d’uns 80 metres. Si pateixen una caiguda o qualsevol altre incident, han de prémer el botó que hi ha enmig del penjoll. Immediatament, el centre d’atenció del servei rep l’alerta, identifica l’usuari, mira de contactar-hi i, segons l’emergència de la que es pugui tractar, avisa els serveis mèdics, els familiars o desplaça els seus professionals fins al domicili. A casa de l’usuari també s’hi poden instal·lar uns dispositius de seguretat que alerten automàticament si es detecten condicions anòmales com fum, gas, o falta de moviment dins la casa.

A més a més, es fan trucades i visites de seguiment i els tècnics donen un cop de mà en activitats quotidianes com ara prendre's la medicació de forma adequada.

Es demana a través dels serveis socials dels ajuntaments gironins, que s’encarreguen de valorar la situació de cadascú i la necessitat del servei i, si s’escau, en tramiten la sol·licitud. A partir d’aquí, professionals del servei visiten el domicili de l’interessat, l’informen de tots els detalls i instal·len els dispositius.

Aquest 2016, el servei ha tingut un cost total d’1 milió 300 mil euros. El 41,25% ha estat aportat per Dipsalut. La resta ha anat a càrrec dels Consells Comarcals, Consorcis d’Acció Social, municipis de la demarcació i de les aportacions dels usuaris.

Unes 6.600 emergències

Durant el 2016, el servei va atendre un total de 6.590 emergències arreu de la demarcació, de les quals més de la meitat -3.857- van ser sanitàries, és a dir, relacionades amb situacions de perill per a la salut dels usuaris i que van obligar mobilitzar recursos sanitaris públics. També es van atendre 1.528 emergències per problemes socials.

La memòria també indica que des del centre d'atenció es van gestionar 215.848 trucades, 957 més que el 2015. Més de la meitat les acostumen a fer els treballadors als usuaris per fer el seguiment mentre que 67.200 van ser dels usuaris. Unes 2.400 van ser trucades automàtiques fetes des dels detectors instal·lats a les llars, uns aparells que es posen a les cases de persones amb importants limitacions físiques, incidències domèstiques freqüents i menys xarxa social. Actualment n'hi ha instal·lats a 224 llars.

Per altra banda, durant el 2016 es van implantar 11 penjolls adaptats (un dispositiu especial per a persones que no poden fer el moviment de pinça i que tenen dificultats per prémer el botó del penjoll estàndard)- i 14 terminals de teleassistència mòbil, uns aparells de la mida d'un telèfon mòbil que incorporen GPS i que permet als usuaris poder fer vida fora de casa i demanar ajuda des de qualsevol lloc on hi hagi cobertura de satèl·lit.

Pel que fa a visites domiciliàries, durant l'any passast se'n van fer un total de 13.735. La majoria van ser per fer el seguiment rutinari dels usuaris.