La Policia de Salt ha engegat un projecte pilot perquè a les comarques de Girona malauradament hi ha hagut notícia de casos de delinqüents viaris reincidents que han provocat una gran consternació. Un exemple és el que va succeir el 29 de gener de 2016 a la C-65 a Fornells on va perdre la vida una jove de 25 anys. El conductor homicida, abans d'aquest accident, n'havia tingut un altre a Llagostera. En va fugir i després el van interceptar begut a Sant Feliu de Guíxols. El conductor, tot i immobilitzar-li el cotxe, va tornar-lo a agafar i després de conduir sota els efectes de l'alcohol va acabar xocant amb un cotxe a Fornells, que li va costar la vida a la jove.

Casos com aquest que s'ha anat trobant al llarg de la seva carrera, van portar l'agent de la Policia Local de Salt, Daniel Bruns -que estudia criminologia- a treballar per intentar evitar que delinqüents reincidents tornin a agafar el volant. Forma part de la Unitat instructora d'Atestats d'aquest cos policial i des de principis d'any ja ha posat en marxa el projecte.

Consisteix bàsicament en què, en certs casos on es detecta una perillositat de reincidència, l'agent elabora un informe criminològic en el qual es valora el risc de reincidència del conductor. Per poder fer aquest informe es parteix de l'atestat però, com destaca, l'important és la informació que s'obté a través d'una entrevista personal al delinqüent viari. Un cop es té l'informe, s'adjunta a l'atestat i es remet a la fiscalia i als jutges.

Una informació que fins ara no rebien a la judicatura, explica el policia, i que hauria d'ajudar, en la seva opinió, a poder fer unes sentències més eficaces. A Girona, compten amb el suport del Fiscal de Seguretat Viària, Joaquim Soldevila. El qual, diu Bruns, ha rebut la proposta de Salt amb bons ulls fruit de la importància dels fets.

Per poder determinar quins casos són objecte del projecte, d'entrada, diu l'agent, es fa una tria dels accidents i s'elegeixen aquells que són fets «de certa gravetat». I aqui entren els delinqüents multireincidents, que són aquells que acumulen tres delictes de la mateixa naturalesa en cinc anys. Però hi ha d'altres supòsits que fan que es decideixi per fer l'informe de valoració de risc, com són accidents amb «amb resultat de mort i hi hagi un delicte; un accident de circulació amb lesions molt greus i hi hagi un altre delicte, que es donin tres delictes en un sol accident», entre altres. Un exemple seria «aquell conductor que s'accidenta i conduïa sense permís, amb alcoholèmia i excés de velocitat». Per poder realitzar l'informe, d'entrada l'agent el que fa és fer l'atestat tipus. en el qual hi ha els fets, la persona, si ha donat positiu en drogues o alcohol i, actualment, els antecedents. Això és el que el jutge i fiscal es trobava si havia d'emetre una sentència.

Informe criminològic policial

Però amb aquest projecte de la Policia de Salt, que és pioner a Catalunya, el que arriba als estaments judicials és un informe criminològic en el qual hi ha una informació «molt més acurada». Per aconseguir-la, l'agent fa una entrevista al conductor infractor i en la qual se li pregunten per una sèrie de factors sociolaborals, que passen per exemple per saber si la persona té fills a càrrec, el seu estat civil, on treballa, quant de temps fa que viu al mateix domicili, i totes aquelles preguntes que puguin ajudar a avaluar el risc de reincidència de conductors.

Són una sèrie de preguntes, explica l'agent, que tenen com a objectiu «investigar quina estabilitat familiar té la persona i això és molt important a nivell de reincidència, en delictes contra el trànsit i de qualsevol altra tipologia». També se li demana pel recolzament social de l'entorn, és a dir, si té amics i recolzament de la família, entre altres. També hi ha d'altres factors que s'analitzen, com la dependència que té la persona del cotxe i si la persona ha col·laborat amb la policia. I fins i tot s'analitza el tipus de vehicle.

Quan ja s'ha fet l'entrevista i es té tota la informació, Daniel Bruns ho analitza a través d'un mètode científic que s'anomena de Triple Risc Delictiu, que permet obtenir una puntuació -amb un màxim de 15- que li permet preveure el perill de reincidència futura del conductor.

I un cop té la conclusió, l'agent també fa una proposta de pena que també està ja pautada en el mètode. Si, per exemple, els resultats donen que la persona presenta risc molt alt de reincidència amb una tendència desfavorable, diu l'agent, «es proposa presó, privacitat al dret de conduir i comís del vehicle».

En canvi, segons el policia, en casos de risc més baix, «serien més apropiats uns treballs en benefici de la comunitat o una multa; prohibició del dret a conduir, participació en programes de deshabituació d'alcohol i drogues». L'informe s'adjunta a l'atestat i la judicatura té molta més informació.El primer begut, lesions i amb antecedents

El primer cas que ha vist la llum es remunta a un accident que tenia les condicions per emetre´s l´informe criminològic que avalua el risc de reincidència de conductors. Va arribar a mans dels estaments judicials aquest febrer i s'analitzava el cas de l´accident que va patir un jove a Salt a principis d´any. El jove ja acumulava dues imputacions, més la que va cometre durant l´accident de trànsit en qüestió: va donar positiu al test d'alcoholèmia i es va provocar lesions a ell mateix.

Els agents, tal i com es preveu en aquest projecte pilot, li van fer l´entrevista personal i el policia va poder veure que era un noi que tenia els seus pares a Hondures, havia conduït sota efectes de l´alcohol i no era la primera vegada que anava en aquestes condicions; va tenir un accident amb resultat de lesions i, a més, tenia certa inestabilitat a la feina.

Després de la recollida de dades, com explica l´agent de la Policia Local de Salt Daniel Bruns, es va analitzar tota la informació i es va concloure que el jove tenia un risc mitjà amb una tendència desfavorable de cometre nous delictes. Això vol dir, destaca Bruns, que hi ha «probabilitats que la persona canvii el seu comportament» i, en conclusió, reincideixi. Aquest és el primer informe que s´ha elaborat des de la Policia de Salt i compten que en faran poc més de mitja dotzena a l´any. La idea és que de cara al futur es pugui extreure un perfil de conductor reincident. De moment són la primera policia a aplicar el sistema a Catalunya.

Bruns reconeix que el delinqüent viari reincident fa poc que es troba al cim de les taules de legisladors i polítics dedicats al Trànsit. Recorda que a Espanya moren 1.000 persones cada any i es pregunta «quin delicte acumula aquesta quantitat de morts?». Per això diu que des de Salt posen el seu gra de sorra per abordar un tema problemàtic com són els conductors reincidents.