Continua la lluita contra els tallers il·legals. L'Associació que agrupa els empresaris de tallers mecànics de la província de Girona, CORVE, ha interposat fins a deu denúncies contra establiments que operen de manera fraudulenta a les comarques gironines, des de principis d'aquest 2017. La majoria són locals que treballen sense tenir la placa que expedeix el Ministeri d'Indústria i que obliga a seguir una sèrie de requisits, els quals en molts casos no es compleixen.

El president de CORVE, Ernest Planas, alerta que el problema principal és que hi ha molta gent que no sap que el taller on porta a reparar el seu vehicle és il·legal. Per això remarca que el client «ha de fixar-se amb la placa que identifica el taller» i que el propietari està obligat a exposar en un lloc visible.

Planas hi posa èmfasi recordant que en cas d'accident, si es demostra que és conseqüència d'una mala praxi per part d'un mecànic d'un taller il·legal, «l'asseguradora no en voldrà saber res».

El president de la patronal explica que habitualment són els veïns o clients del taller els qui donen l'alerta i és aleshores quan CORVE s'acosta a l'establiment, per veure si es pot o no denunciar. En cas que hi hagi prou indicis, ho denuncien als Mossos d'Esquadra, al Seprona (Guàrdia Civil), al Departament de Treball i al Ministeri d'Indústria.

Amb tot, però, Planas diu que a vegades és difícil perseguir-los, sobretot si són clandestins. «Quan el frau es produeix en el domicili particular, és molt complicat de denunciar perquè la policia necessita una ordre». En aquests casos, les reparacions que fan «solen ser poc importants» perquè no tenen la maquinària ni la preparació necessària per fer una feina complexa, explica.

Contractar detectius

Una de les mesures que CORVE vol tirar endavant és la contractació de detectius privats que investiguin els tallers il·legals que hi ha arreu de la demarcació, per tal de denunciar-los.

La iniciativa hauria d'haver començat l'any passat però, malgrat que la patronal dels tallers té el pressupost per tirar endavant aquesta mesura, l'empresa de detectius amb la qual havien de treballar no va acceptar les condicions.

Tot i això, Planas explica que «tenen clar que ho faran» perquè ara mateix han de ser els clients o els veïns qui ho denunciïn. «Hem d'aconseguir acabar amb l'intrusisme perquè suposa un greuge per als que treballen de manera correcta», remarca.

Un negoci sorgit per la crisi

Planas també explica que la proliferació de tallers il·legals s'ha disparat arran de la crisi. «Molta gent que va perdre la feina, es feia el seu taller a casa», comenta. De fet, des de CORVE asseguren que fa una dècada «era molt estrany» trobar negocis que operessin de manera il·legal.

El president de CORVE recorda que, en contra del que pot pensar molta gent, portar el cotxe a un taller il·legal pot ser «molt més car» que en un que operi amb tots els permisos en regla. «En un negoci fraudulent hem de pensar que no ens faran factura i que comptaran les hores que el mecànic consideri i no les reals», alerta.

A més, Ernest Planas destaca que en la majoria d'aquests tallers «no podran arreglar una avaria complexa» perquè en molts casos no tenen ni les eines ni la preparació.

Un altre punt que s'investiga des de l'associació que agrupa els empresaris de tallers mecànics de la província de Girona, CORVE, és la venda fraudulenta de cotxes al carrer. És a dir, de persones que utilitzen la via pública com un concessionari de vehicles. «Ens trobem carrers plens de cotxes en venda i tots tenen el mateix número de telèfon» denuncia Ernest Planas.

Pràctica «habitual»

El president de la patronal de tallers explica que aquesta pràctica «és molt habitual» a ciutats com Figueres, i demana que es «posi remei a aquest tipus d'intrusisme». Planas comenta que «a Girona es va tallar d'arrel» i que l'objectiu de l'entitat és que «a Figueres també s'acabi».