Una vintena de funcionaris de l'Administració de l'Estat s'han concentrat aquest dijous davant la subdelegació del govern espanyol de Girona per reclamar que s'incrementi un 20% la plantilla (actualment ronda els 700 treballadors), per tal de poder donar "un servei de qualitat" als ciutadans. Asseguren que ara mateix l'espera és d'entre un i dos mesos per fer un tràmit, fet que provoca "situacions de tensió" que "han d'aguantar els treballadors". El president de la Junta de Personal Funcionari de Girona, Rafael Muñoz, recorda que ells no només tramiten sol·licituds sinó que "han d'assessorar administrativament" els ciutadans. Muñoz reclama que el nou personal que es contracti sigui jove i no es recol·loquin treballadors. "Si ve un company de 58 anys no resol el problema perquè al cap de poc es jubila", ha subratllat.

Els funcionaris de l'Administració de l'Estat reclamen més personal per poder atendre "amb qualitat" els ciutadans i reduir "les llargues esperes" que es formen a través del servei de cita prèvia. Alerten que les situacions de tensió són constants perquè moltes persones han d'esperar durant més d'un mes i mig per fer un tràmit.

El president de la Junta de Personal Funcionari de Girona, Rafael Muñoz, recorda que el primer que es troba el ciutadà és el treballador públic. "Quan una persona porta un mes i mig esperant, les situacions de tensió surten de manera gairebé natural", denuncia. En aquest sentit recorda que hi han hagut més de 500 denúncies per agressions a funcionaris arreu de l'Estat.

Muñoz exigeix, no només que s'ampliï la plantilla, sinó que també es rejoveneixi. "La mitjana d'edat és molt alta i en 15 anys s'hauran jubilat el 80% dels treballadors actuals", ha alertat. Els funcionaris també han criticat les externalitzacions de diferents serveis, que "alenteixen encara més la feina". Un aspecte que genera fins i tot situacions "que ratllen l'absurd", i és que, segons Muñoz, per canviar un tòner d'una màquina han de demanar-ho a una empresa externa. "Sovint ha de venir un treballador de Barcelona perquè no ho podem fer nosaltres mateixos", relata.

Situació "estranya" de Girona

Muñoz ha comentat que, malgrat que les necessitats d'incrementar el personal és comú arreu de l'Estat, Girona viu té una realitat particular. "Aquí la situació és estranya perquè ens trobem en una regió ultraperifèrica on l'administració no ha fet els passos oportuns per millorar el servei", denuncia Muñoz.

Es dona el cas que en moltes ocasions ciutadans de les comarques de Girona decideixen desplaçar-se a les de Barcelona per fer tràmits relacionats amb l'Administració de l'Estat, perquè el sistema de cita prèvia els dona hora abans. Amb tot, Muñoz diu que hi ha gestions específiques que només es poden fer a oficines de Girona i que obliguen el ciutadà a esperar "molt més temps del raonable". La protesta ha acabat amb la lectura d'un manifest davant la subdelegació del govern espanyol.