La cadena Alegria Hotels reobrirà aquest mes d'abril dos dels quatre hotels de Lloret de Mar que l'Ajuntament va clausurar el setembre passat per cometre diferents irregularitats. Tots tenien la llum punxada, en algun cas no hi havia ni connexió legal a la xarxa de gas, es devien diners a proveïdors i, fins i tot, el deute en matèria d'impostos i taxes amb el mateix consistori superava els 450.000 euros. Això va provocar imatges que van danyar la marca turística del municipi, ja que en pocs dies es van haver de recol·locar més de 1.500 turistes, es van deixar 130 treballadors al carrer i la policia va haver d'intervenir tancant els hotels a pany i forrellat.

Ara, set mesos després, la cadena Alegria Hotels ha reobert aquest cap de setmana l'antic Savoy sota el nom de Fenals Mar i el 13 d'abril té previst reobrir l'antic Mediterranean Sand, rebatejat com a hotel Mariner. L'empresari Joan Pascual, responsable d'aquesta cadena hotelera, s'ha posat al capdavant de dos dels establiments clausurats al setembre. Explica que posar-ho tot al dia ha estat «feixuc» perquè han hagut de fer obres de reforma, fer de nou la connexió de llum i també eixugar tots els deutes amb l'Ajuntament per tal d'aconseguir novament la llicència d'activitats. «L'hotel estava molt deixat, hem fet molts esforços per oferir un producte de qualitat», detalla Pascual.

Segons l'empresari, un altre dels objectius de l'empresa ha estat guanyar-se de nou la confiança dels operadors turístics. Pascual també és operador i va ser un dels màxims responsables de reallotjar en altres hotels els 1.500 turistes afectats pel tancament dels establiments que, aparentment, gestionava l'empresari José Luis Velasco. «Els inicis han estat durs, l'hotel tenia mal nom per tot allò que va passar, però som gent que treballem de manera seriosa i ja ens coneixen», remarca.

L'hotel, que es troba situat a prop de la platja de Fenals, ja està ple per a la Setmana Santa i durant el mes d'abril ja hi ha un 71% d'habitacions reservades. «La tendència és molt bona», assegura. Alegria Hotels també té previst reobrir, el pròxim 13 d'abril, l'antic Mediterranian Sand, rebatejat amb el nom d'hotel Mariner. La cadena va comprar l'establiment i, com en el cas del Fenals Mar, van haver de fer un seguit de tràmits per aconseguir donar d'alta subministraments i tenir en regla la llicència.

Pascual també avança que dins dels seus plans està fer-se amb la gestió dels altres dos hotels que Velasco va deixar penjats. «No som els únics interessats, però estem en negociacions», apunta.

Satisfacció de l'Ajuntament

Per la seva banda, l'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat (CiU), celebra que els hotels tornin a obrir portes i es pugui passar pàgina. Segons afirma, la mala gestió que va protagonitzar Velasco és «anecdòtica», ja que a Lloret hi ha més de 130 hotels. «La gran majoria dels hotelers estan fent esforços per actualitzar instal·lacions i oferir cada cop millors productes», manifesta. En aquest sentit, Lloret va iniciar el passat mes de desembre una campanya per comprovar que tots establiments hotelers de la localitat tenen tots els serveis en regla, i de moment, no s'ha detectat cap irregularitat.

Respecte als treballadors afectats per la clausura dels hotels, Dulsat remarca que la cadena hotelera manté els treballadors que es van quedar al carrer. Segons afegeix Pascual, no només han subrogat els contractes d'aquells treballadors fixos discontinus que havien fet temporada a l'antic Savoy i Mediterranian Sand, sinó que també han contractat empleats que estaven als dos hotels que encara continuen tancats: el Sun Village i el Marina Sand.

Sancions econòmiques

En relació a les sancions, a finals de març Diari de Girona va avançar que l'Ajuntament de Lloret de Mar ja ha multat amb 3.3600.000 euros els quatre hotels clausurats. Segons va confirmar el consistori en aquell moment, cada hotel haurà de pagar 840.000 euros, que equivalen a dues faltes molt greus de 400.000 euros cadascuna i dues de greus de 20.000 euros. Totes elles són per vulneració de la Llei 13/2002, de 21 de juny, de Turisme de Catalunya.

Així, els més de 3,3 milions corresponen a la suma total de les multes imposades a cadascun dels quatre establiments, gestionats per diverses societats. Es tracta de sancions solidàries entre la societat titular de l'hotel i el seu administrador -un dels quals és José Luis Velasco Blanco-, de manera que si una de les parts no pot pagar, ho pot assumir l'altra.

Dulsat va afirmar que seran ferms i que perseguiran poder cobrar les sancions pel mal que va fer aquest empresari al municipi, als treballadors i als clients afectats. A més, l'alcalde també va recordar que encara que el nou gestor dels hotels Savoy i Mediterrean Sand hagi tornat el deute, això no eximeix l'antic propietari de pagar la sanció econòmica que li correspon.