La Costa Brava recupera el turisme rus i resisteix l'impacte del Brexit

Les dades dels operadors indiquen que, després de tres anys de caiguda, tornarà a créixer el nombre de turistes russos · Jet2, operador britànic que té aerolínia pròpia, assegura per aquest estiu 21 vols setmanals amb el Regne Unit

05.04.2017 | 10:33
La discoteca CCCP és el principal lloc de trobada de la joventut russa que estiueja en aquesta localitat de la Costa Brava

No fa gaires mesos, les expectatives auguraven un estiu negre del turisme rus i britànic a la Costa Brava. Inesperadament, la situació ha donat un tomb, i de les dades dels grans touroperadors –russos i britànics solen viatjar amb aquest sistema– es pot assegurar ja que les xifres no només no baixaran, sinó que pujaran respecte a l´any passat. Com ha sigut possible? Quines raons feien preveure una desfeta i quines ho han capgirat? Passem a analitzar-ho, deixant clar d´entrada que els dos casos no guarden cap relació entre ells.

El turisme rus tornarà a incrementar-se després de tres anys dolents per la recessió econòmica i la devaluació del ruble, així com pel nacionalisme de Putin, que encoratjava els russos a passar les vacances al seu país. El sector turístic de la Costa Brava –especialment en la seva zona sud– és optimista i espera per a aquesta temporada un repunt d´aquest mercat de cap a un 15%, segons les dades dels operadors. Serà la seva primera millorança des de les patacades del 2014 i el 2015 i el seu estancament l´any passat.

«Les xifres de vendes actuals són millors que les de l´any passat en les mateixes dates, amb percentatges importants», afirma Ramon Ramos, director del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. Ramos destaca com a factor vital d´aquest creixement que «el ruble està millorant la seva cotització i no es preveuen fluctuacions».

La inestabilitat a Turquia i Egipte, destinacions tradicionals dels russos, també ajudarà. Com ajudarà també que s´hagi solucionat el problema de la manca d´oficines d´expedició de visats en territori rus. Fa unes setmanes, després de la supressió de la majoria d´oficines –a causa d´un canvi d´empresa–, només en quedaven dues, cosa que alentia el procediment i amenaçava de perjudicar el turisme. Finalment, les autoritats russes han creat 14 oficines més.

Les bones perspectives es van confirmar fa uns dies en la XXIV Exposició Internacional de Viatges i Turisme de Moscou, on el Patronat de Turisme va participar dins de l´estand de Catalunya. «Hi ha un element molt important que és el valor del ruble. Si prenem com a referència la situació de fa 12 mesos, estàvem per sobre dels 85 rubles (per euro). Ara està en uns 62 rubles, una xifra que s´acomoda més a les nostres propostes, que les fa més assequibles», afirmava Octavi Bono, director general de Turisme. En la seva opinió, «el turista rus va madurant, és més experimentat», la qual cosa es demostra en l´augment de les compres per internet i les reserves directes, «una cosa molt difícil d´imaginar en aquest mercat fa uns anys».

Jaume Dulsat, vicepresident del Patronat de Turisme i alcalde de Lloret (població que acull, de llarg, el nombre més gran de turistes russos a les comarques de Girona), confirma que després de tres anys amb descensos superiors al 40%, el turisme rus creixerà aquest any. Dulsat va ser present a la fira de Moscou, i els operadors li van dir «que tenen un 15% més de reserves que l´any passat en aquesta mateixa època». Ho atribueix a l´estabilitat del ruble i a l´obertura de noves oficines de tramitació de visats, però també a què «en anys anteriors, Putin havia fet una crida perquè els russos passessin les vacances a Crimea, i aquest any no ho ha fet».

Dulsat explica que fa uns anys a Lloret arribaven 113.000 turistes russos, essent aleshores el segon país estranger en volum de visitants, només per darrere de França. L´afluència ha anat baixant a un ritme trepidant fins a arribar als 47.000 l´any passat, que molt probablement es convertiran en prop de 55.000 aquest any.

El perfil del visitant rus és familiar, amb una estada mitjana superior a la d´altres mercats, per sobre dels 11 dies. Té inquietuds culturals, vol conèixer el lloc que visita, es mou bastant i té un important grau de fidelitat a la destinació. Repeteix amb assiduïtat. Solen ser turistes de classe mitjana-alta.

El cas britànic

La Costa Brava s´escapa, almenys ara com ara, dels efectes negatius del temut Brexit. El turisme no es ressentirà aquesta temporada de la sortida dels britànics de la Unió Europea. I això malgrat els informes negatius que maneja el Govern sobre el dur impacte del procés en l´economia espanyola. El litoral gironí fuig d´això, i la temporada turística no sembla veure´s afectada. És més, les perspectives són positives. «Les reserves del mercat britànic per a aquesta temporada estan anant bastant bé, millorant les dades de les últimes temporades», indica Ramon Ramos, que creu que l´impacte del Brexit –si arriba– es notarà l´any vinent. Ramos atribueix el creixement del mercat britànic al «pla d´accions que fa temps que estem duent a terme en aquell país», però sobretot a una dada fonamental: l´augment de vols entre l´aeroport de Girona i el Regne Unit. D´una banda, Ryanair incrementa les freqüències de vols al Regne Unit, fins a 16 setmanals. Si això és determinant per fer que creixi el turisme britànic, més ho és encara que Jet2 –que és a la vegada touroperador i aerolínia– comencés a operar l´any passat a l´aeroport de Girona amb 7 vols setmanals, i tingui previst oferir-ne 21 aquest estiu.

La clau de l´evolució del turisme britànic serà el que succeeixi amb la lliura esterlina. I, en tot cas, el possible perjudici tindria lloc a llarg termini. Els experts entenen que aquesta temporada el Brexit no afectarà, i que els britànics seguiran fent vacances al Mediterrani i, especialment, a Espanya. «Hauria d´haver-hi una forta devaluació del valor de la lliura perquè afectés el turisme», assenyalen. Entre juny i setembre és quan es rep l´afluència més gran de britànics, que solen reservar amb antelació. Les previsions són més o menys pessimistes, segons l´estudi que es consideri, però en tot cas arribarien després que s´activés el Brexit i l´efecte no seria immediat. Dependrà de la moneda. «Som optimistes i no creiem que el Brexit sigui per si mateix una amenaça», diu Ramos.

No arreu són tan optimistes. Per exemple, Canàries ja busca atreure mercats turístics alternatius al britànic com a estratègia per pal·liar el possible impacte de la sortida del Regne Unit de la UE. L´informe intern del Govern sobre les conseqüències de la sortida de la UE estableix que les comunitats més afectades seran la valenciana, Balears, Canàries, Múrcia i Catalunya.

Tot i la incertesa del procés de sortida de la UE, els experts afirmen que les destinacions turístiques més consolidades no passaran dificultats. «Estem dins d´una tempesta perfecta positiva. Els competidors estan malament. Parlem de Turquia o del nord d´Àfrica, i al ciutadà britànic Espanya ja li ve bé per passar les seves vacances. Per això el turista britànic a Catalunya aguanta aquest any», indiquen des del sector.

Un altre factor a tenir en compte serà el tipus de desconnexió que es dugui a terme a partir d´ara entre Londres i la UE. Si no es tracta d´un Brexit dur, inclús pot ser positiu per a la circulació de persones.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema