Un simulacre d'accident i incendi a l'interior del túnel de Bracons ha posat a prova aquesta nit les instal·lacions, que compta amb un Pla d’Autoprotecció homologat el juny de 2014.

La Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat han organitzat aquesta passada nit el simulacre al túnel de Bracons (carretera C-37), entre Osona i la Garrotxa.

L’exercici ha consistit en una topada frontal entre dos vehicles (un turisme i un camió) dins el túnel amb posterior incendi. A banda, més turismes han quedat parats dins el túnel darrera l’accident.

Com a figurants hi han participat 10 membres de les Associacions de Voluntaris de Protecció Civil d’Olot, Les Planes d’Hostoles i Torelló, i 11 estudiants de Tècnic d’Emergències Sanitàries.

Desplegament de tots els cossos d'emergències

El centre de control Viari de la Generalitat de Catalunya, a Vic, en detectar l’accident, ha avisat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya de Protecció Civil de la Generalitat. En rebre l’avís, s’han mobilitzat tots els efectius d’emergències necessaris per resoldre la situació, i el personal propi de manteniment del túnel que actua com a equip de primera intervenció del túnel, ja que tenen presència 24 hores en aquest grup de túnels. Han intervingut nou persones dins de l'equip de gestió i explotació del túnel.

Els Bombers de la Generalitat han participat activament amb unitats de Torelló, Vic, Amer i Olot, a més de dotacions de comandament de la Regió d’Emergències Centre i de la regió d’Emergències de Girona. A més a més, membres dels Bombers de la Generalitat han realitzat tasques d’observació.

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat l’encarregat de l’assistència sanitària als ferits ocasionats per l’accident, posant en pràctica els protocols creats pel Grup de treball d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM. Han dut a terme el mètode de triatge META encarregat de gestionar els fluxes de pacients als diferents hospitals segons la seva gravetat.

Aquesta operativa es realitza des d’un Punt Mèdic Avançat (PMA), és una àrea sanitària habilitada i gestionada per personal del SEM des d’on també s’ha aprofitat per elaborar la llista de ferits amb la filiació dels mateixos.

Per atendre l’emergència s’han desplaçat al lloc set unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques, dues ambulàncies de Suport Vital Avançat (SVA) amb un metge, un infermer i un Tècnic d’Emergències Sanitàries (TES) respectivament, tres ambulàncies de Suport Vital Bàsic (SVB) amb dues TES a cadascuna, un Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb un metge i un TES i un vehicle de comandament. També hi han intervingut diversos observadors.

Aquest desplegament de recursos ha suposat la mobilització de més de 15 professionals del Sistema d’Emergències Mèdiques.

El cos de Mossos d’Esquadra ha activat efectius de les Regions Policials (RP) de Girona i de la Catalunya Central, així com a personal de les Sales de Comandament. Per part de la Regió Policial de Girona, l’ABP Garrotxa ha intervingut amb una dotació de seguretat ciutadana i una dotació de trànsit del sector d’Olot. Per part de la Regió Policial Central, l’ABP d’Osona i el sector de trànsit de Vic han derivat els efectius necessaris per gestionar l’accident en coordinació amb els de la RP Girona. Pel que fa a les sales de comandament, s’han coordinat la Sala Regional de Comandament de la RP Girona i la Sala Regional de Comandament de la RP Central per tal de gestionar l’accident. El grup d’ordre s’ha encarregat del control i fer el tancament d’accessos al túnel i els desviaments necessaris. Els Mossos d’Esquadra també s’han encarregat de la investigació de les causes de l’accident i han comptat amb observadors a la realització del simulacre.

Protecció Civil de la Generalitat ha comptat amb el personal propi de la sala del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya i amb tècnics dels serveis territorials de Catalunya Centre i dels serveis territorials de Girona (dos observadors).

En total han participat 60 observadors dels diferents cossos actuants, incloent l'explotador del túnel.