Un estudi xifra en 600 els pisos que hi ha buits a Figueres dels 14.000 habitatges que hi ha a la ciutat. El consistori vol promoure'n el lloguer i per això té previst crear una oficina d'habitatge. Actualment, la borsa de lloguer es gestiona des del Consell Comarcal i els Serveis Socials es fan càrrec dels casos d'emergència. Amb aquesta nova proposta es crearà un ens per gestionar-ho directament i es compatibilitzarà el servei del Consell amb la nova oficina.

La creació de l'oficina té tres objectius: promoure l'accés a l'habitatge de persones en risc d'exclusió, crear promocions de lloguers per a joves i pisos assistits per a gent gran i tramitar expedients per obligar els grans propietaris de pisos a posar-los a lloguer.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ha assegurat que darrerament, els problemes derivats de desnonaments o execucions hipotecàries s'han estabilitzat, malgrat que queda feina per fer. L'estudi municipal xifra en 600 els pisos buits que hi ha a la ciutat, unes dades obtingudes creuant indicacors com els comptadors que no s'utilitzen. Representen el 4,2% del total de14.000 unitats urbanes de què disposa la ciutat.

Felip ha assegurat que la dada no és esfereïdora, però diu que volen utilitzar els mecanismes que tenen a l'abast per poder-los posar a disposició de la ciutat. L'Ajuntament ofereix la bonificació de l'IBI a aquells propietaris que cedeixin els seus pisos a la borsa de lloguer que gestiona el consell i, de moment, se n'han aconseguit una quarantena.

La nova oficina tindrà seu pròpia i estarà formada per un director, dos educacors socials i un administratiu. D'aquesta manera, per posar-la en funcionament tindrà una estructura inicial «mínima», ha dit Felip. I és que la creació d'una oficina d'habitatge es té en compte en els pressupostos de Figueres per aquest 2017, però l'aprovació del document va implicar un seguit de negociacions intenses. El govern de PDeCAT es troba en minoria a l'Ajuntament de Figueres i per tirar endavant els comptes hi va haver dificultats.

L'objectiu és centralitzar les activitats i evitar així haver de gestionar les polítiques d'aquest àmbit a través del Consell Comarcal i dels Serveis Socials. Així, es dinamitzaran les activitats a través d'un ens que promourà l'accés a l'habitatge per a persones en risc d'exclusió social i impulsarà la construcció de pisos de lloguer per a joves i habitatges assistits per a gent gran. A més, l'Ajuntament de Figueres se centrarà a aconseguir que els propietaris privats cedeixin pisos per poder posar-los a lloguer.

El fons del Patrimoni del Sòl

Felip recorda que el fons del Patrimoni del Sòl disposa de gairebé 6,5 milions d'euros per invertir en polítiques socials i assegura que aquesta tasca també serà de la nova oficina. En aquest sentit, el govern preveu invertir aquest any un milió d'euros en l'adquisició de pisos a la ciutat.

En aquest darrer any se n'han comprat 22, als quals s'hi han de sumar els 15 que té cedits a través de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, els 5 que gestiona la fundació SER.Gi, els 4 de l'ONG Tallers i els que l'Ajuntament ja tenia en propietat.

En total, Figueres disposa de 52 pisos per casos emergències socials. Actualment, tots estan ocupats i segons un estudi de Serveis Socials, es calcula que es necessiten un centenar de pisos. Per això Felip considera que «a hores d'ara ens trobem a la meitat». En aquest sentit, l'alcaldessa assenyala que la situació d'emergència que es vivia ara fa quatre o cinc anys està «molt més controlada».

L'esclat de la bombolla immobiliària va generar una nova necessitat derivada de la gent que perdia el pis per desnonaments o execucions hipotecàries. Davant d'aquesta situació, Felip insisteix en què «la necessitat d'habitatge social encara existeix» però «hi és de manera més controlada i ara ja tenim visió de futur sobre cap on hem d'arribar».