La xarxa estatal de carreteres a la província de Girona, bàsicament, l'AP-7, l'N-260 (eix pirinenc que transcorre des de Portbou i fins a Puigcerdà) i l'N-II, té identificats un total de 2,7 quilòmetres de trams de concentració d'accidents. Tots ells, dividits en cinc trams a l'N-260 i l'N-II, es troben a l'Alt Empordà, a les zones de Figueres i la Jonquera, en dues vies que precisament han estat oblidades en les inversions previstes per l'Estat als pressupostos del 2017.

En tots els cinc punts, l'accidentalitat transcorre en trams de vies amb un carril per banda i que compten amb interseccions de vies on, al llarg dels anys, s'hi han anat acumulant els accidents. En el cas de l'N-II, el primer tram (número 3 en el gràfic adjunt) és de 700 metres entre Pont de Molins i la Jonquera a l'altura de Capmany. Els altres dos trams es troben a la Jonquera, un primer (número 4 al gràfic) de 500 metres a l'N-II creuant pel centre del municipi i l'altre (número 5 al gràfic), també de 500 metres, a l'altura d'un gran aparcament de camions.

Pel que fa a l'N-260, tots dos trams són de 500 metres cadascun, un primer (número 1 al gràfic) a Navata, just després del club de golf Torremirona, en direcció Figueres, i un segon (número 2 al gràfic) localitzat uns metres més amunt, a l'entrada de Figueres.

Les dades formen part d'una resposta parlamentària al diputat gironí del PSC al Congrés, Marc Lamuà. Segons el govern espanyol, «amb l'objectiu de vetllar perquè els usuaris de les carreteres» estatals estiguin «informats de l'existència dels trams de concentració d'accidents identificats, es va procedir a la senyalització de tots ells mitjançant cartells específics i informant la DGT», a més «d'estudis detallats» per proposar mesures per corregir defectes. Uns «estudis» que comportaran mesures «a curt i mitjà termini». En alguns dels trams «ja s'han aprovat les ordres d'estudi i en altres ja es disposa de projecte constructiu redactat i s'està seguint la tramitació». En total, l'Estat conclou que el 2016 van invertir 9,27 milions d'euros en «conservació i explotació de les carreteres estatals» a la demarcació.

Inversions irrisòries al Nord

Sigui com sigui, els pressuposts de l'Estat del 2017 gairebé no preveuen inversions en aquestes vies a l'Alt Empordà. Les grans partides van a obres ja en marxa (desdoblament de l'N-II Maçanet-Sils i Medinyà-Orriols) mentre que a zones on hi ha els trams d'accidents identificats es dediquen minses partides que no permeten iniciar projectes i van a estudis o redacció de projectes. Per exemple, es destinen 363.370 euros al tram de l'N-II Figueres-Pont de Molins i 132.500 euros al de l'N-II Pont de Molins-La Jonquera. A la variant de Bàscara es destinen 286.970 euros, a la variant de Pont de Molins 355.530, al tram Bàscara-Variant de Figueres 87.180 o a l'Orriols-Bàscara 50.730 euros.

En paral·lel, el govern també ha facilitat les xifres d'accidentalitat a la xarxa estatal a la demarcació. Les del 2016 són provisionals perquè en les vies interurbanes estatals s'han transferit les competències a la Generalitat i «fins al moment no han aportat les dades». En tot cas, del 2012 al 2014 la tendència d'accidents i víctimes (mortals o amb ferits) va anar a la baixa i el 2015 va tornar a repuntar.