L'Advocacia de la Generalitat preveu denunciar les agressions que pateixin mestres i professors encara que els afectats no vulguin presentar denúncia. Aquesta és una de les mesures del nou protocol que ha enllestit Ensenyament per prevenir, detectar i actuar davant situacions de violència contra els treballadors del Departament, ja sigui en centres i en serveis educatius públics.

Aquest document estableix un seguit d'eines i de mesures per actuar en cas que terceres persones o membres de la comunitat educativa causin danys a algun treballador de la Conselleria d'Ense-nyament de la Generalitat.

El director general de Professorat i Personal de Centres Públics de la Conselleria d'Ensenyament, Ignasi García, va subratllar que el «pas important» d'aquest nou protocol és que s'ha definit amb «claredat» la possible intervenció de l'Advocacia de la Generalitat en cas d'una agressió que requereixi una denúncia i, en aquest sentit, es podrà personar al procés judicial com a acusació.

Segons va detallar García, l'objecte d'aquest protocol és definir un procediment de comunicació i d'actuació entre les diferents unitats del Departament -la direcció del centre de treball, la Inspecció d'Educació, l'Assessoria Jurídica i el servei de prevenció de riscos laborals- davant situacions de violència, amb la finalitat de prevenir, detectar, intervenir i minimitzar les seves conseqüències en el lloc de treball.

En aquest sentit, el protocol aporta un circuit i models que permetin recollir la informació necessària per facilitar les actuacions de les diferents instàncies; a més d'una gestió eficaç i eficient de les situacions de trencament greu de la convivència que es produeixen al centre.

Conductes incloses i excloses

No només s'inclouen les agressions, sinó també les amenaces, les coaccions, les injúries i les calúmnies contra el personal, que es produeixin a dins o a fora del centre educatiu i que es derivin de l'exercici de les seves funcions.

En canvi, en el protocol que s'acaba de donar a conèixer no s'inclou la violència causada per l'alumnat del propi centre, ni l'assetjament psicològic laboral o sexual, ni la violència entre dos treballadors del Departament, casos per als quals ja existeixen altres vies i protocols d'actuació.

Ignasi García va explicar que el protocol estableix els passos a seguir per part de totes les parts implicades i persones que hi intervenen, com ara l'inici de les actuacions per part del treballador que comunica el fet o la tasca de les direccions de centre, donant suport al personal, adoptant les mesures necessàries i informant les unitats encarregades d'aplicar el protocol.

Docent, centre i Inspecció

La Inspecció d'Educació també hi té un paper, rebent i recollint la informació i donant suport tant al docent com al centre, a més de proposar les actuacions que corresponguin. Així mateix, s'estableix la responsabilitat de les direccions dels Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament, les unitats de prevenció de riscos laborals i l'Assessoria Jurídica.

El protocol s'ha treballat amb els representants sindicals en el marc de la Comissió Paritària de Prevenció de Riscos Laborals entre sindicats i la Conselleria d'Ensenyament.