L'Ajuntament de la Vall d'en Bas (Garrotxa) ha demanat aquest dijous que no s'especuli sobre el futur de la variant de Les Preses, com ara la forma amb què la Generalitat estudia finançar-la, perquè aquestes informacions "generen confusió" entre els ciutadans i "posen en risc" el consens a què s'ha arribat fins ara al territori. L'alcalde del municipi, Lluís Amat, ha recordat que encara no hi ha un traçat definitiu acordat i que s'està pendent de la redacció de l'estudi informatiu on es recolliran totes les opcions. Subratlla que aquest és un projecte "complex i sensible", que "preocupa" als veïns perquè bona part de la nova via, que serà d'un sol carril, transcorrerà per aquest municipi. Afirma que en els últims mesos s'han publicat informacions que "no s'ajusten a la realitat" i demana "calma" perquè encara queda molta feina per fer.

L'alcalde de la Vall d'en Bas ha volgut donar un "toc d'alerta" als diferents actors que opinen sobre la futura variant de Les Preses i ha demanat que es parli amb "rigor" per no generar incerteses ni falses expectatives. Amat s'ha referit a algunes informacions que han aparegut als mitjans sobre aspectes de la variant, com ara que la Generalitat estudia el sistema del peatge a l'ombra com a una possible forma de finançament de l'obra.

Aquest és un tema que els preocupa, segons ha admès, perquè pot semblar que el tema econòmic és el més rellevant mentre que per a ells n'hi ha un altre de molt important, com és el del traçat definitiu que encara no s'ha consensuat. En aquest sentit, Amat ha recordat que la nova infraestructura passarà en bona part pel seu municipi i que és una obra "molt complexa" en un territori sensible a nivell paisatgístic. "No és com posar una pista d'Scalextric, hi ha moltes altres variables com ara la inundabilitat dels terrenys; és el model de carretera que volem", ha afirmat.

L'alcalde de la Vall d'en Bas ha demanat "calma" i que "no es vulgui corre més ràpid del compte" per definir una obra que porta 18 anys debatent-se. En aquest sentit, ha recordat que el que fins ara s'ha aconseguit és un "acord de mínims" amb els tres ajuntaments afectats -Olot, Les Preses i La Vall d'en Bas- que ja es va anunciar el maig de l'any passat amb la presència del secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font. Fins ara, s'ha acordat que la futura variant, que discorrerà entre la sortida actual de Bracons de la C-37 i la futura variant d'Olot, tindrà un sol carril per sentit, i que passarà pel marge dret del riu Fluvià. Els ajuntaments van consensuar que es mantinguessin les actuals restriccions de camions pesats que ja hi ha al túnel de Bracons i que es preservin els valors ambientals i paisatgístics de la zona.

Per altra banda, l'alcalde de La Vall d'en Bas ha alertat del risc de "trencar" aquest acord de mínims amb declaracions o afirmacions que "no s'ajusten a la realitat" o que no respecten aquest consens assolit fins ara. "Siguem curosos perquè queda molt feina per fer", ha afegit.

L'adjudicació del projecte informatiu, aquest estiu

La futura variant de Les Preses està pendent de la redacció del projecte informatiu. El gener passat, es va anunciar que properament es posaria a licitació. El Departament de Territori i Sostenibilitat preveu que l'adjudicació es faci el pròxim juny o juliol. Aquest document és el que recollirà totes les opcions de traçat per arribar finalment a un únic recorregut acordat. Des del departament subratllen que tot el procés es farà amb "el consens" dels ajuntaments afectats.