L'alumnat de tercer d'ESO del grup D de l'Institut Pla de l'Estany ha participat, aquest curs, en un dels tres Projectes amb Espurn@ proposats i gestionats des de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquest tipus d'activitat, segons les seves creadores, «està adreçada a mestres i professors d'Infantil, Primària i Secundària que, en base al treball per projectes col·laboratius en xarxa, integra metodologies i dinàmiques adreçades a millorar l'aprenentatge i la cooperació».

Concretament, dins l'assignatura d'Educació Visual i Plàstica, els alumnes han treballat en el projecte telecol·laboratiu «Cadàvers exquisits», que rep el nom del joc inventat pels surrealistes i consisteix en la creació i la invenció col·lectiva. Precisament, l'objectiu final era realitzar un dibuix de manera col·laborativa amb alumnat de Primària i Secundària d'arreu de Catalunya.

En el cas dels estudiants de l'institut de Banyoles, que eren els únics participants de Girona, va col·laborar amb alumnes del cicle superior de l'Escola Pont de l'Arcada d'Olesa de Bonesvalls, amb un grup de 5è de l'Escola Agustí Bartra de Terrassa, amb un altre de 6è de l'Escola Mare de Déu de Talló de Bellver de Cerdanya i amb un de 2n d'ESO de l'Institut Narcís Oller de Valls.

Un treball de curs

El projecte va començar al novembre i, abans de realitzar cap dibuix, els joves van haver de fer altres tasques de presentació. La primera va ser situar una xinxeta en un «Maps» compartit, on hi havia d'haver una fotografia i una petita explicació del seu centre i la seva població. Per tant, tots els alumnes podien ubicar on estaven els seus companys de treball, alhora que utilitzaven eines TIC. La segona tasca era fer una presentació del grup i del centre de manera més creativa. La seva professora, Maran Gri Maureta, va explicar que l'alumnat de l'institut Pla de l'Estany «es va engrescar molt fent aquesta tasca i van fer una versió del vídeo de la cançó No money, de Galantis».

Durant el desembre, ja van haver de realitzar un primer dibuix i deixar-lo inacabat, ja que els companys dels altres centres els havien d'acabar només mirant les pistes que els deixaven a l'altra meitat del full. Es van enviar, per correu postal, els dibuixos entre els diferents centres i van anar-los rebent durant el mes de gener i febrer. Finalment, els alumnes de cada centre van realitzar el segon dibuix, que era la finalització del començat per algun jove dels altres centres.

Un cop acabada la tasca, al llarg d'abril i maig, els grups han hagut de penjar els seus «cadàvers exquisits» en el blog del projecte que comparteixen tots els participants. Ara ja només els queda fer les valoracions finals, a partir de les visualitzacions que poden fer de manera virtual de tots els treballs.

La cloenda presencial va ser el dissabte 20 de maig dins el marc de la VIII Jornada Espurn@, que es va fer a Barcelona. Aquest acte va començar amb una taula rodona on diferents experts, com Ramon Barlam, van parlar sobre els projectes telecol·laboratius i la seva importància en l'educació de l'escola del segle XXI. També es va fer una presentació dels altres dos Projectes amb Espurn@ realitzats aquest any, el DiverMath i l'EnglishTales, que han coordinat també les seves creadores, Sandra Martí i Rosa Soler.