L'escola Malagrida d'Olot, l'institut-escola Francesc Cambó de Verges i el centre escolar Empordà de Roses s'han embarcat en un procés de transformació del sistema educatiu que s'allargarà tres cursos sota el paraigües d'Escola Nova 21. Aquest és un projecte de la Fundació Jaume Bofill, el Centre Unesco de Catalunya, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i EduCaixa que pretén influir en institucions com el Departament d'Ensenyament perquè, un cop hagin completat la feina, utilitzi els avenços que assoleixin per generalitzar les accions de transformació fetes als centres.

Per treballar en aquest sentit, Escola 21 ha seleccionat una mostra representativa de 30 centres a partir de 456 que hi aspiraven a tot Catalunya; i a les comarques gironines, de 40 escoles i instituts, les tres esmentades són les que han aconseguit formar part del nucli central del programa. Aquest, segons expliquen els seus promotors, s'ha proposat crear «un ecosistema de centres educatius que treballin conjuntament» i generin un coneixement «que faci possible la transformació del conjunt del sistema».

Pel que fa als instituts i les escoles implicades, aclareixen que «han volgut passar per un procés intensiu i controlat de canvi», marcat per l'aprenentatge col·laboratiu. D'aquesta manera, remarquen que es desenvoluparà i es testarà «un protocol de transformació sistemàtica de centres educatius cap al marc d'escola avançada». La seva elecció -que inclou l'escola Malagrida, l'institut-escola de Verges i el Centre Escolar Empordà- s'ha fet en base als percentatges recollits en la informació del sistema educatiu català sobre distribució geogràfica, perfil socioeconòmic i grau de complexitat. Així com també s'ha buscat la proporcionalitat entre les etapes de Primària i Secundària i els diferents tipus de centres, públics, privats i concertats.

En el cas del Centre Escolar Empordà, l'Editorial Teide va destacar que, des d'aquest curs, utilitza una solució pedagògica ideada per la seva empresa que permet «l'aprenentatge per projectes integrals a les aules». Per la seva banda, l'escola d'Olot afirma que vol oferir una educació centrada en les necessitats del seu alumnat, «amb la intenció de refundar el centre -tal com expliquen al seu web- a través de tots els replantejament pedagògics, metodològics, organitzatius, logístics o materials» que estiguin al seu abast.

Xarxes locals d'aprenentatge

En paral·lel, els 426 centres restants -37 de gironins- que a principi de curs es van admetre a Escola Nova 21 s'han organitzat en 63 xarxes locals d'aprenentatge col·laboratiu. Cadascuna d'elles està formada per grups de 6 a 12 escoles, amb projectes, etapes educatives i formes de titularitat diferents; que aquí es concreten en l'àrea de Girona, l'Empordà, la Selva i el Pla de l'Estany-Garrotxa-Ripollès. Els promotors del projecte destaquen la col·laboració dels ajuntaments i dels Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament en la constitució d'aquestes xarxes.