Gener del 2019: adeu als peatges de les autopistes catalanes i benvinguda a la tarifa plana universal per a tots els conductors, com a Suïssa. És la proposta que fa la Generalitat i que, ahir, el secretari d´Infraestructures de l´administració Puigdemont, Ricard Font, va ratificar en declaracions a l´emissora Rac1. Si es compleixen els plans de l´Executiu català (i s´hi avé el Govern espanyol, titular, entre d´altres, de l´AP-7 i l´AP-2), a partir d´aquella data desapareixeran les barreres d´entrades i sortides a vies de pagament. Com a contrapartida, però, tos els propietaris de vehicles pagaran una quota anual d´un mínim de 40 euros i d´un màxim de 110, en funció de les característiques de cada automòbil (Font posava com a exemple possibles bonificacions per als conductors de vehicles menys contaminants) i de l´ús que facin de les carreteres. La mesura, que la Generalitat compta tenir definida aquest juny i que treballa amb concessionàries, patronals, sindicats i entitats vinculades a la mobilitat, busca equilibrar els peatges que paguen els catalans, sosté Font.

I els ingressos que s´obtinguin «alliberarien» 300 milions d´euros que els ciutadans paguen en concepte de manteniment de carreteres i de bonificacions de peatges (peatges a l´ombra).

A la província de Girona l´any 2015 hi havia un parc de 601.254 automòbils (la dada, la més actualitzada de l´Idescat, inclou turismes, autobusos, motocicletes, camions, tractors industrials, remolcs i semiremolcs). Si finalment el 2019 entra en vigor, la tarifa plana generaria uns ingressos de 24.050.160 euros en el supòsit que tots els conductors paguessin la tarifa mínima de 40 euros. Si el càlcul es fa per la banda alta (110 euros/any per vehicle) els ingressos es disparen fins als 66.137.940 euros/any. La mitjana entre aquests dos extrems se situa en els 45.094.050 euros, una hipòtesi més realista que les anteriors.