Les famílies LGTBI demanen que l'orientació sexual dels pares i les mares, l'expressió de gènere i el seu model familiar deixin de ser un tabú a l'escola. Per abordar la qüestió, un centenar de famílies s'han reunit aquest cap de setmana a Sant Carles de la Ràpita en una trobada organitzada per l'Associació Famílies LGTBI (FLG).

«A les escoles, les famílies LGTBI no som suficientment visibles: no apareixem als llibres de text i tampoc apareix l'orientació sexual o la identitat de gènere», va denunciar Katy Pallàs, presidenta de l'organització. Des de l'Associació consideren que el Departament d'Ensenyament ha fet petites passes -com ara formació per lluitar contra la discriminació LGTBI- però lamenten que no n'hi ha prou i que cal incloure nous conceptes al material escolar «per acabar amb l'estigma».

«Les paraules gai, lesbiana, transsexual o bisexual no s'utilitzen a les escoles», va afirmar la presidenta de FLG, que va afegir que tot i que no li agraden les etiquetes «es necessiten per fer-nos visibles, identificar-nos amb orgull i que no continuïn sent un tabú i estigmatitzadores». Des de l'associació es van llançar diverses propostes, des del projecte Llibres a l'escola fins al contacontes, on les famílies sol·liciten que l'associació vagi al centre a llegir textos a una mateixa línia. D'altra banda, també han iniciat un programa educatiu que inclou la vessant de gènere transversal arreu de l'escola i inclou les famílies diverses: «Tothom que no tingui una família que no sigui només d'un papa i una mama», va apuntar Pallàs, «o també la diversitat cultural o de mobilitat».

«Hem tocat diverses portes, també a Ensenyament, i ho tenim difícil», va lamentar Pallàs, que creu que el Departament «desconeix el tema» i el fet que hi hagi escoles religioses també dificulta la qüestió. «Estem parlant de justícia social, de drets humans i això a nosaltres ens costa molt de pair que se'ns negui», va dir. De fet, Pallàs va apuntar que una de les solucions seria que «sortís del Departament una iniciativa que digui, almenys, incorporar aquests llibres de text a deu escoles». «Ens donen suport però després no li fan publicitat ni té dotació econòmica», va lamentar.