Servei pioner d'assessorament mèdic per superar l'estigma social després d'un càncer

L´AECC de Girona potencia l´acompanyament i atenció a les persones que han superat la malaltia després que un estudi de l´entitat hagi fet aflorar les dificultats dels supervivents oncològics per conviure amb les seqüeles que encara pateixen

12.06.2017 | 07:06
Servei pioner d'assessorament mèdic per superar l'estigma social després d'un càncer

L´AECC-Catalunya contra el Càncer de Girona ha posat en marxa un servei pioner per oferir assessorament mèdic a aquells pacients que han superat la malaltia però encara en pateixen seqüeles. Aquest és un dels serveis que l´entitat vol potenciar després que un estudi en què han col·laborat professionals, institucions, malalts de càncer, famílies i supervivents ha fet aflorar les dificultats per superar les conseqüències de la malaltia i l´estigma social que l´acompanya.

L´estudi aborda les necessitats presents i futures de tots els agents que pateixen o treballen amb el càncer i això, indica la presidenta de l´entitat a Girona, Pilar Cort, és una bona guia per treballar d´ara endavant. «Els resultats ens indiquen que el càncer és encara un estigma i que cal treballar més en la normalització, sobretot en l´entorn laboral», explica Àngela Sánchez, gerent de l´AECC a Barcelona, que entre les necessitats dels supervivients que enumera hi ha la continuïtat assistencial, amb controls periòdics per por a les recaigudes; més empatia social i informació clara de les seqüeles.

És per això que s´ha posat en marxa l´assessorament mèdic. A Girona l´ofereix un metge voluntari, l´antic responsable del Departament de Salut a la demarcació, el doctor Josep Trias, i en cap cas vol suposar una «interferència» amb el sistema públic de salut ni un servei de «segona opinió mèdica», explica la coordinadora de programes i serveis de l´AECC a Girona, Pepi Soto, ja que ni s´encarreguen proves ni es prescriuen fàrmacs.

L´objectiu és atendre pacients desorientats per redirigir-los cap a d´altres serveis, o aconsellar-los sobre aspectes com la nutrició o l´activitat física, sobretot un cop superada la malaltia, ja que els supervivents troben a faltar recursos i acompanyament. «Ens trobem que un cop reben l´alta no saben exactament a qui dirigir-se, per això el metge els ajuda a encaminar-se», indica Soto.

Fins ara, els malalts que tenien dubtes podrien resoldre´ls amb un servei d´assessorament telefònic centralitzat a les oficines de l´entitat a Madrid, però des de fa pocs mesos, a Girona es pot fer de manera presencial un parell de cops al mes. Va començar tímidament a principis d´any, però la bona valoració de les persones ateses fins ara fa que l´entitat tingui ganes de potenciar-lo.

En aquest sentit, també s´ha marcat com a deures incrementar l´atenció psicològica amb un nou punt de suport a la Selva Interior i que s´afegirà als set que té actualment a Girona, Salt, Figueres, Blanes, Lloret, Banyoles i Palamós.
Finalment, també s´ampliarà el programa «Jo em sento bé», dedicat a millorar el benestar físic del pacient i que treballa, per exemple, amb fisioterapia, dansa terapèutica o tallers de respiració.

I és que una de les conclusions de l´estudi, que ha enquestat 389 pacients de tot Catalunya, entre els quals n´hi ha 39 gironins, és que el 65% dels malalts demana teràpies que millorin el seu benestar físic per afrontar el dia a dia, com la fisioteràpia, el servei de nutrició, l´exercici físic o l´oncoestètica.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema