Un estudi de l'Observatori de Llibres de Text sobre el grau d'incorporació dels criteris d'Educació per a la Pau en els llibres de text de Ciències Socials de 3r d'ESO assenyala que es sobrerrepresenten les elits occidentals masculines i que els exercicis que fomenten el pensament crític són escassos.

L'informe és el resultat del treball d'un equip d'investigació coordinat per l'Institut Català Internacional per a la Pau (ICIP) i l'Escola de Cultura de Pau de la Universitat de Barcelona (UB). Aquest document ha analitzat els continguts de set llibres de text de diferents editorials catalanes, des de sis perspectives: pau i conflicte, desenvolupament socioeconòmic, gènere, diversitat, medi ambient i drets humans i democràcia.

Absència de classes baixes

Segons dades de l'estudi, de les personalitats citades en aquests llibres un 93 % són homes i només un 7% dones i en un 92,9% dels casos aquests personatges són procedents del continent europeu; mentre que només un 4,6 % provenen d'altres continents, cosa que demostra una clara deficiència en diversitat de perspectives, malgrat un clar esforç a contraposar diferents fonts.

L'estudi també mostra que el 32% de les personalitats citades són d'una classe social alta i un 66%, de classe mitjana; pel que només un 1% dels exemples s'emmarquen en una classe social baixa.

En aquest aspecte, l'estudi considera que el tractament de la pobresa mundial és profund, encara que considera que els llibres expliquen d'una forma molt superficial la pobresa al primer món i fan una anàlisi limitada de les desigualtats, que només atribueixen a països del tercer món.

En referència a l'esperit crític, els exercicis que proposen els llibres, en un 91% dels casos, requereixen l'elaboració d'una informació o la comprensió lectora; i només un 4% d'ells demanen als alumnes que es posicionin i manifestin la seva opinió. A més, només un 1% de les activitats inviten directament a l'acció.

Segons la coordinadora de la investigació, Cécile Barbeito, els principals reptes que han d'afrontar aquests llibres són la introducció de més exemples d'episodis de pau i no només de guerres, reflectir les conseqüències humanes dels conflictes armats, reflexionar sobre els avantatges i inconvenients de determinats models econòmics, explicar de forma més detallada les causes de la pobresa i mostrar alternatives econòmiques a les dominants.

El medi ambient és la perspectiva més tractada en els llibres de text analitzats i també la més transversal -segons l'estudi-, encara que considera que es podria aprofundir més en l'explicació de la problemàtica ambiental des d'una perspectiva de les obligacions a les quals estan vinculats els països en aquest camp.